Monday, September 22, 2014

Tips Mengemas Rumah Yang Paling Asas!

Mengemas rumah ni sebenarnya bergantung pada keadaan.. ada rumah yang tak perlu nak dimop hari2.. ada rumah yang x boleh nak disapu tapi lebih baik menggunakan vacum.. ada rumah yang setiap hari perlu dikemas, ada rumah yang cukup seminggu 2,3 kali dikemas.. banyak faktor yang membuat aktivit mengemas ni berbeza.. antaranya faktor keluasan rumah, bilangan ahli dalam rumah, lokasi rumah dan macam2 lagi..



Blog ni pernah kongsi beberapa tips mengemas rumah yang mudah antaranya korang baca link entry kat bawah ni yer:

 Tips dapur kemas dan tersusun
 Tips disiplin di bilik tidur
 Habuk di rumah
 Susun atur rumah
 Blog tips mengemas rumah
 Rutin mengemas rumah

 Tips bilik sempit


So kali ni nak berkongsi 2 tips paling asas untuk mengemas rumah.. 2 tips paling asas ni kalau kita follow, insyaAllah mudah nak mengemas rumah.. 


SISIH BARANG YANG TIDAK PERLU
Sebenarnya kalau nak mengemas rumah perkara pertama yang kena buat adalah SISIH! Sisih bermaksuh buang semua barang yang memang dirasakan tak dipakai lagi.. sebab kebanyakan daripada kita suka simpan barang yang jarang atau tak pernah dipakai lagi.. so, asingkan barang yang dah tak pakai then boleh buang kalau betul tak perlu atau boleh hantar ke pusat kitar semula kalau barang tu boleh dikitar semula.. jangan sayang2 sangat barang tu.. kalau betul rasa tak pakai dan tak ada sentimental value yang tinggi, buang jer yer.. bila barang dah kurang, senang kita nak mengemas..


JADIKAN AKTIVITI RUTIN

Paling penting dalam bab nak mengemas ni adalah jadikan ianya RUTIN! Letak barang di tempat sepatutnya.. nampak selerak sikit terus kemas.. nampak kotor sikit terus lap.. nampak habuk sikit terus bersihkan.. yang ni sebenarnya paling susah.. nak jadikan rutin yang mana nampak terus buat.. tapi insyaAllah kalau biasa buat lama2 akan jadi mudah.. tapi perlukan kerjasama semua ahli keluarga la.. bila jadikan rutin ni, tak risau lagi kalau tetiba ada tetamu nak datang rumah!

So, rasanya cukup 2 tips mudah ni dulu.. nanti ada masa kita share lagi tips tentang mengemas rumah dan susun atur rumah ni yer.. 

Kalau rasa nak jenguk balik entry2 tentang tips penjagaan rumah ni, boleh click link di bawah yer.. 

TIPS HIASAN, SUSUN ATUR DAN MENGEMAS RUMAH

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CABARAN 30 HARI BLOGGING


Day 1 - Siapa Saya
Day 2 - Resepi 
Day 3 - Tempat Makan Best 
Day 4 - Tips Kemas Rumah

Photobucket

6 comments:

  1. rumah saya sekarang tahap kena kemas setiap jam! haha
    sebab ada baby umur setahun lebih & anak yg umur 3 tahun gemar sepah2kan barang :P

    ReplyDelete
  2. kemas je umh dia. hihi. za suka kemas rumah, tp xsuka menyapu. plg fvrt adalah basuh pinggan. hahaha. ni cbrn 30 hr yg mcm blogger lain buat tu ke? yg abg ben?

    ReplyDelete
  3. macam cabaran ida. sib baik xde kemas kemas rumah sbb ida tak suka mengemas! HHAHA

    ReplyDelete
  4. Ena suka mengemas.. dah tak suka tengok benda bersepah. Hehe terima kasih atas perkongsian. Boleh jadi panduan serba sedikit kepada ena

    ReplyDelete
  5. tips menarik ni , nanti boleh praktis

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..