Friday, August 5, 2011

Penghargaan Untuk Isteri

1. Anggap pasangan seperti diri sendiri

Menganggap pasangan sebagai diri sendiri yang harus dihargai, dibelai, dihormati, disayangi dan dikasihi. Semua orang suka dibelai dan dikasihi apatah lagi pasangan suami dan isteri. Mengapa selepas berkahwin cinta tidak sehangat sewaktu bercinta. Inilah yang sering diabaikan oleh banyak pasangan. Pasangan anda adalah cerminan diri anda sendiri. Kemana pun anda pergi potret wajahnya perlu anda bawa bersama. Jika ini diamalkan selalu, rumahtangga akan menjadi bahagia.

2. Isteri bukan pembantu rumah

Banyak suami menganggap bahawa kerja-kerja rumah adalah tanggungjawab isteri seratus peratus. Walhal dalam Islam sendiri tidak ada hukum yang mengatakan bahawa isteri wajib melakukan kerja-kerja rumah. Cuma, ajaran Islam mengatakan bahawa wanita berkahwin yang taat dengan suami dan Tuhan, menjaga harta dan maruah suami dengan sebaik akan dijamin masuk syurga. Itu sahaja. Atas jaminan inilah ramai wanita tidak berkira dengan kerja-kerja rumah yang mereka lakukan selama ini.

3. Isteri adalah manusia

Wanita ialah kaum yang penuh dengan perasaan emosi. Apabila mereka redha dan bahagia dengan setiap perkara yang mereka lakukan, maka perasaan mereka tenang dan gembira. Namun jika mereka tertekan dengan apa yang berlaku, maka emosi mereka mulai berkecamuk dan sering ingin mencari jalan keluar daripada masalah yang mereka hadapi.

4. Ingat tarikh penting

Manusia memang suka dihargai dan dikejutkan dengan pemberian hadiah oleh sesiapa sahaja apatah lagi daripada orang yang disayangi. Cukup sekadar seutas jam ataupun sehelai tudung. Jika 'budget' anda tidak mencukupi, sekuntum bunga dan sekeping kad sudah memadai.

5. Bantu ringankan tugas isteri

Suami perlu turun padang membantu isteri, jika setiap hari isteri bertungkus lumus memasak, membasuh dan mengemas rumah. Maka suaminpun perlu membantu. Jika suami tidak mahir memasak makanan yang berat seperti lauk pauk cukup sekadar menggoreng ikan atau telur. 
 
6. Bawa isteri berehat

Kebanyakan suami menganggap berjauhan daripada isteri adalah suatu kebebasan baginya. Kerana isteri tidak dapat menghidu apakah yang dilakukan di belakangya. Kini, cuba terbalikkan situasi ini. Sentiasa bawa isteri berjalan-jalan dan berehat di tempat-tempat peranginan misalnya, pasti isteri akan lebih bahagia & teruja.

7. Ciuman khas untuk isteri
 
Ciuman di dahi atau kucupan di bibir isteri dapat menghilangkan segala kepenatan dan tekanan pada dirinya hari itu. Begitulah kuatnya kuasa ciuman suami kepada isteri.

8. Beri pujian kepada isteri

Jangan lokek memberi pujian kepada isteri dengan mengatakan dia cantik dan kemas. Pujian ini penting untuk menaikkan semangat isteri tatkala semangatnya hilang dan luntur.

9. Dengar pendapat isteri

Suami isteri perlu sering bertukar-tukar pendapat tidak kira taraf pendidikan atau profesionalisme mereka. Isu-isu semasa boleh dijadikan sebagai 'ice-breaking' . Kemudian, berbincanglah tentang hal rumahtangga dan masa depan. Suami boleh bertanyakan pandangan isteri tentang masalah kerjanya.

P/S: anda boleh print tips ni dan bagi bagi suami.. mana tau lepas ni suami semakin menghargai & memahami anda..

13 comments:

  1. yeyeyeye
    anum nak print
    thanks

    ReplyDelete
  2. Semuanya betul... Isteri WuMing tak kerja.. Jaga anak saja di rumah.. Tapi WuMing pun selalu tolong di cuci baju, sapu sampah dan apa saja yang sempat..
    Dia happy... WuMing pun happy..

    Tip yang sangat baik

    ReplyDelete
  3. ouh. bestnya!

    buat rasa macam nak kawen cepat!!

    :D

    ReplyDelete
  4. Print ? Baik !

    Tapi ida nak share kat blog ida boleh tak ? Hubby baca blog ida ni hari hari... HEHHEHE~

    ReplyDelete
  5. hehe...

    kaum2 suami kena baca neh...ngeh3..

    ila nak ambil jugak..hehe

    ReplyDelete
  6. salam Zana...betul tue cik Anita(komen di atas),kawen nie byk kebaikkannya...pahala pon dapat.Dpt lak yg very loving & romantis...lagiiiii sonok!hihi

    ReplyDelete
  7. salam Zana...betul tue cik Anita(komen di atas),kawen nie byk kebaikkannya...pahala pon dapat.Dpt lak yg very loving & romantis...lagiiiii sonok!hihi

    ReplyDelete
  8. hahahahahaha ciuman khas tuk
    isteri tu..mmg bace sampai habis lah
    aagagagaga..bila lah NF nak kawin
    kn..kursus kawin pun tak amik lagi..
    kui kui kui..=)

    ReplyDelete
  9. leh print ni pastu tempek kat peti ais.ehhee

    ReplyDelete
  10. bagus info nie! kalo suami baca lagiiii bagusss kan? hehe

    ReplyDelete
  11. You have good points there, that's why I always love your site, it looks like you are an expert in this field. keep up the good work, My friend recommends your blog.

    My blog:
    rachat pret personnel Rachat De Credit

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..