Wednesday, October 17, 2012

Tips Keselamatan Diri dan Insan Tersayang


Pesanan atau tips keselamatan yg selalu aku dengar daripada Encik Adiey.. walaupun maybe ada yang amalkan benda ni, tapi rasanya x salah kalau nak share kan.. sharing is caring! 

Jom share tips keselamatan untuk diri kita dan insan tersayang..


1) kalau naik lift kat rumah sorang2, tekan 3 button lift.

-button pertama tekan kat mana2 tingkat bawah rumah yg kita duduk.. contohnya, tinggal tingkat 6 jadi tekan button lift untuk ke tingkat 1,2,3,4 atau 5 (pilih salah 1 yg korang suka).. 
- button kedua tekan tingkat yg sememangnya kita tinggal..
- button ketiga, tekan mana2 tingkat atas rumah yg kita duduk.. contohnya, tinggal tingkat 7 jadi tekan button lift tingkat 8,9 dan 10 (pilih salah 1 yg korang suka)..

Tujuannya, supaya kalau ada orang yg berniat jahat nampak korang naik lift sorang2, dia akan tengok tingkat mana yg korang berhenti dari lift paling bawah kan.. so bila ada 3 tingkat yg kita berhenti, dia pun jadi keliru sebenarnya korang naik tingkat mana.. 

Korang boleh jer tukar2 nak tekan button mana dulu sebenarnya, maybe tekan tingkat atas dulu then baru korang tekan tingkat sebenar korang.. ni untuk yg selalu naik lift sorang2 setiap hari & pada masa yg lebih kurang sama.. orang yg berniat jahat, selalunya akan perhatikan pergerakan kita, so untuk langkah berjaga-jaga jangan asyik buat benda yg sama setiap hari pada waktu yg sama.. kelirukan sikit rutin harian tu yer.. 


2) jangan gunakan laluan yg sama pada setiap hari dan pada waktu yg lebih kurang sama..

Sama jugak dengan laluan jalan yg kita gunakan, maybe boleh tukar2 supaya kalau ada yg memerhatikan kita x dapat agak sebenarnya kita akan lalu kat laluan jalan tu pada hari apa & pada pukul bape.. ni untuk yg selalu jalan kaki nak ke tempat letak kereta atau tempat menunggu bas sorang2..

Maybe ada yg kata, dah baisa ikut jalan/laluan tu sebab dekat, but sesekali berjalan jauh/gunakan laluan yg agak jauh cikit demi keselamatan kita.. 

Orang yg berniat jahat, selalunya akan perhatikan pergerakan kita, so untuk langkah berjaga-jaga jangan asyik buat benda yg sama setiap hari pada waktu yg sama.. kelirukan sikit rutin harian tu yer.. 


3) sila tutup suis barangan elektrik sebelum menyentuh/memegangnya.. 

Selalunya lepas masak air (if guna cerek elektrik), make sure tutup dulu suis cerek tu sebelum kita pegang cerek tu.. bahaya tau kalau terus angkat cerek tu tanpa kita tutup dulu suisnya.. 

Sama jugak dengan mesin basuh, lepas jer dah siap membasuh, make sure tutup suis mesin tu sebelum kita ambik baju dalam mesin tu untuk dijemur..


4) jangan sesekali menjawab panggilan telefon atau membalas sms sewaktu hujan lebat.. 

Yang ni rasanya ramai yg amalkan.. tapi kadang2 ada jugak yg lupa.. part ni memang boleh mengundang bahaya kalau tengah hujan, kita seronok jer bergayut kat telefon.. kalau hujan sikit2 ok la lagi.. tapi kalau dah hujan yang siap ada guruh & petir segala tu kan, janganlah nak beranikan diri buat aksi ni yer.. bahaya tau!! 

Kalau masa tu dalam kereta, janganlah pegang phone tu.. simpan jer dalam handbag korang.. sebab kita dapat tengok dengan jelas pancaran kilat dekat cermin depan kereta tu.. so, bahaya kalau time tu kita nak ber"sms" atau berbual kat telefon..


Ada lagi pesanan2 yg selalu aku dengar.. tapi x berapa ingatlah pulak sekarang ni.. hihihi.. nanti kalau ingat dan ada waktu free aku kongsikan lagi eh.. tapi kalau korang ada tips atau pesanan berkaitan keselamatan ni, meh share kat sini.. sharing is caring!!

Nota cinta: keadaan sekeliling sekarang ni memang x berapa nak selamat.. bahaya ada di mana2.. tapi kita boleh cuba beberapa langkah keselamatan utk melindungi keselamatan kita dan orang yg kita sayang..
 
Photobucket

9 comments:

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..