Tuesday, July 10, 2012

Curi Gambar Facebok! Itu Dah MELAMPAU!!!!

Lepas ni gambar dekat FB aku tu pun nak kena letak watermark la.. ni semua gara2 ada orang yang sesuka hati jer ambil gambar dari FB aku then dia buat album kat FB dia guna gambar2 tu.. hohohoho.. sungguh tidak sopan!!!!!

Dia bukanlah dalam friend list aku.. tapi dia ambik gambar tu dari FB kawan dia yang jugak merupakan kawan FB aku.. 

1- ambik gambar dari FB aku
2- create album dekat FB dia
3- masukkan semua gambar yg dia ambik dari FB aku dalam album FB dia


Maybe dia nampak benda ni remeh.. tapi bagi aku, perkara ni dah kira menceroboh hak peribadi orang lain.. maybe dia rasa aku nak kecoh lebih sedangkan gambar tu bukannya cantik sangat.. tapi bagi aku, bukan soal cantik atau tidak tapi soal hak!

Setakat ni aku x ada masalah dengan blogger yang ambik/gunakan gambar dan info dalam blog ni.. sebab semuanya akan gunakan konsep "credit to", "sumber drpd" ataupun bagi terus link blog tu.. 

Kalau nak guna konsep sharing is caring sekalipun, x kanlah sampai sanggup ambik gambar daripada orang lain tanpa kebenaran untuk menunjuk kat orang lain kan.. itu dah melampau!!!!!!!!

Nota cinta: aku akan rahsiakan siapa orang tu.. ni pun aku menulis dalam keadaan yang kawal diri dari kemarahan malampau.. buat penat jer nak marah orang yang memang jenis x tau hormat HAK orang!!

16 comments:

  1. bnde ni paling ditakuti dalam dunia sosial skang..tp nk bt watermark tu kemain malas lagik..huk huk..

    ReplyDelete
  2. salam zana...ada gak org yg curi gambar lam FB ya.kasi nasihat kat DIA sikit..:D

    ReplyDelete
  3. sori if ada yg ku terambil...
    kenkadang kite tak perasan kan...

    ReplyDelete
  4. alamak... gambar apa yg diambil ni zana...eka ada bt tak :)

    ReplyDelete
  5. org mcm ni pon ada ker??x paham tul org yg wat prangai camni

    ReplyDelete
  6. tula sya kurg berkenan dgn setting FB skrg ni.. walau kita privatekan album kita tp once ada fren yg komen photo kita secara tak langsung yg bkn frenlist kita pun boleh tgk selagi org tu ada list dlm frenlist kwn kita. so setting only friend tu pun tiada gunakan.

    ReplyDelete
  7. pencuri alam maya ni memang selalu buat benda yg menguji kesabaran tau..curi la benda lain..gambar pun nak curi ke..

    ReplyDelete
  8. nasib baik js kt fb takde la gambar sgt just utk tau news kwn2 je...

    ReplyDelete
  9. org tu watpe dgn gambar yg dicuri?? melampau!

    ReplyDelete
  10. nie kira kes melampau nie smp curi gambar bahaya nie... teruk nye perangai

    ReplyDelete
  11. Sabar.. Apa apa pun gambar zana cun lewtewww yang dia amik tu! hehehhehe

    ReplyDelete
  12. gamba mane satu? meh tepek kat cni

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..