Tuesday, August 7, 2012

Kisah Baju Raya - Tailor vs Ready Made

Persiapan baju raya dah lama selesai.. semuanya selesai sebelum puasa.. lepas beli kain dekat Gulatis Kajang, balik kampung hantar baju ke tailor.. walaupun hantar kat tailor yang setiap tahun kitaorang hantar, tapi tahun ni harga baju dah naik ok! 


Dulu harga baju melayu encik adiey RM85 jer.. sekarang dah jadi RM97.. adakah tahun depan naik harga lagi?? pasrahhhhhh.. untung betul siapa yang tahu jahit ni kan.. dulu harga baju kurung moden (lining) masih RM120.. tahun ni naik harga sampai RM150.. gilerrrrrr ah! *terus berangan kalaulah aku ni pandai menjahit.. hahahaha.. 

Campur harga kain meter dengan harga upah, boleh tepuk dahi gak la.. harga kain meter untuk aku & encik adiey RM230.. upah hantar tailor rm247.. total harga untuk baju raya pertama sahaja adalah RM477.. tu x masuk tudung raya aku lagi tu.. tepuk dahi banyak kali laaaaaa... 

Baju raya tahun ni beli extra cikit.. sebab raya ke 6, adik ipar aku nikah.. raya ke 7, kenduri kahwin pulak.. raya ke 8, kenduri majlis bertandang rumah lelaki pulak.. maknanya, harus la persiapan raya tu campur sekali dengan persiapan kenduri kahwin..  tepuk dahi lagiiiiiiiii...

Tapi, baju selain raya pertama tu, aku beli ready made jer.. yang ni belasah jer colour, x  payah nak betul2 matching sangat dengan encik adiey punya T-Shirt, asalkan warna lebih kurang sama ambik jer la..

Tahun depan aku nak beli baju ready made jer la untuk baju raya pertama tu.. tapi masalahnya, susah nak dapat baju ready made yang matching colour dengan kain baju melayu encik adiey.. sebab tu senang beli kain meter sebab kalau susah2 nak matching, aku beli jer kain meter buat baju melayu tu sebagai kain untuk buat baju kurung aku.. 

Lagi 1 masalahnya, aku ni memang payah nak jumpa saiz baju!!! maklumlah, saiz badan yang rendah plus debab ni memang payah nak jumpa saiz.. ada yang aku minat, xde saiz.. ada yang aku xminat tapi ada size.. sebab tu aku suka beli kain meter untuk di hantar ke tailor jer..

Tapi tu la, apasal ntah tahun ni semua tailor yang aku biasa hantar baju nak naikkan harga ha? aku tukar tailor lain tahun depan baru tau.. hahahaha..

Nota cinta: siapa yang ada tailor best2 area Putrajaya or Selangor ni boleh la bagitau aku yer.. merajuk dengan tailor sekarang sebab melampau sangat naikkan harga.. huh!

Photobucket

12 comments:

  1. setiap tahun bl baju readymade... lepas tu blk alter sdiri...

    ReplyDelete
  2. Zana,akak biasa hntr baju melayu husband kat 1 kedai tukang jahit area Bangsar..start dari tempah baju nikah smpai baju melayu untuk raya..yg baju nikah,mahal sikit la upah dia..tapi baju melayu dah beberapa tahun,akak hntr kat situ rega maintain RM90 je..cuma kalau nak tempah kat situ,kena awal..

    ReplyDelete
  3. mahalnyeeeeee..ikut harga benang naik kut..hehehe..husband kite antar baju dlm 45hengget kut..tp jahitan mmg teliti..

    ReplyDelete
  4. akak ni lg dh bertahun2 tak tempah bj kat tailor...kes tak jumpa tailor yg baguss lah ni...tp seb bek takde masalah nk beli baju dh siap...

    ReplyDelete
  5. js pun slalu beli ready made je...jarang tempah...ni pun lum ada baju raya laei...huhu

    ReplyDelete
  6. amboiii kak kemain mahal tempah baju..tp tempah baju melayu tu murah lg tu sbb kalo cik JM atau ayah cik fadh tmpah mst rm120..cuma baju kurung tu kalo fadh tempah lining pown xpernah cecah rm70..mahal jgk tmpt akk tmpah tu..bek beli ready made je..berlabucci manik bagai kan..puas ht..huhu

    ReplyDelete
  7. mahaiii nyer...nory sepasang pon x beli lg ni...adehhh...hehe

    ReplyDelete
  8. bestnye shoping kat gulatis.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. last time..masa nk kawin.. ktorg hntr kt tailor seri serdang.. sarip ckp sedap... 2 kali hntr baju kt die.. tp tak hntr dh.. sbb beli ready made je..
    utk ai.... blom ade baju raya lg... hahahahah dh takde org nak amik aritu.. so beli siap la gamak nye.. slalu baju kurung hntr dgn isteri abg2 opis ni jer... RM35 jer.. ekekekekekek

    ReplyDelete
  10. that y skrg ni Queen lbh suka beli baju yg dah siap aje... :)

    ReplyDelete
  11. jiran selevel dgn akak tailor dik. awak nk cuba? PM akak for details. ewahhhhh....

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..