Thursday, October 6, 2011

Kulit Kering - Aircond, Seafood & Water Heater

Minggu lepas aku memang agak x selesa dengan keadaan kulit aku.. kering sangat! kulit kering terutamanya kat bahagian kaki & tangan membuatkan aku memang x selesa.. nak suruh encik suami sentuh pun macam segan.. hihihi..

Dah macam2 lotion aku try nak hilangkan kulit kering tu.. tapi macam xde perubahan langsung.. bila dah x tahan sangat, aku try gie farmasi.. mengikut kata doktor kat farmasi tu, ada 3 penyebab kulit aku jadi kering.. 

First, sebab aku keje dalam aircond so kulit memang senang nak kering.. penyebab duduk dalam aircond ni memang aku akui.. tapi dulu xdelah kering sangat, lepas pakai lotion ok jer.. tapi sekarang pakai lotion pun still kering lagi.. 

Second, sebab alahan makan terutamanya seafood.. but aku memang kurang makan seafood, ayam pun sekarang ni dah kurang makan.. selera lebih kepada ikan.. ikan tu seafood gak eh? kan ikan dari sea, so ikan tu seafood x eh? konfius jap aku..

Penyebab terakhir, sebab selalu mandi air panas/water heater.. ha, penyebab ni memang aku rasa penyumbang terbesar kot.. sebab sejak kebelakangan ni, aku memang suka benar mandi air panas.. sebab cuaca kan asyik sejuk jer, so memang selalu la ngada2 mandi air panas.. lagi2 kalau nak basah rambut waktu pagi.. ha???? hahahahhahaha...

Doktor sarankan beli sabun untuk kulit kering.. sabun berubat la kiranya ni.. memang khas untuk kulit sensitif dan kering.. 

 
Sabun Oilatum yang doktor sarankan tu setakat ni agak berkesan.. dah kurang kering kulit aku ni dah.. nak suruh encik suami belai2 pun dah best.. hihihi..


So kalau sesiapa ada masalah kulit kering tu, boleh la try sabun ni yer.. walaupun aku ni x berapa suka sabun yang jenis seketul macam ni sebab aku lebih suka yang jenis shower gel, tapi demi kesihatan aku gagahkan jugak pakai sabun tu demi kulit yang tersayang.. 

Selain sabun Oilatum tu, doktor tu sarankan lotion Vaseline Total Moisture untuk aku.. katanya, antara banyak2 lotion kat pasaran tu, Vaseline ni paling sesuai dipakai terutamanya untuk menjaga kelembapan kulit kita..


So, minggu ni no water heater for me.. air panas tu sesekali boleh la kot.. lagipun x sanggup aku nak hadap kulit kering ni setiap hari.. lebih baik aku menggigil kesejukan sekejap sebab mandi air sejuk daripada x selesa nak dibelai oleh encik suami sepanjang hari.. hihihi.. x gitu??
Photobucket

11 comments:

  1. seafood leh bwt kulit kering ek? hee.. baru tauuu..

    ReplyDelete
  2. salam.

    eh kak! mandi air panas tu tak payah lah..hehe. mandi sejuk2 lah baru syokk! tu jadi bertambah kulit kering tuuu...

    ReplyDelete
  3. aku slalu duk acond. kat ofiz, kete, rumah, bilik tido. sbb cuaca panas la skang. but kulit aku ok je.

    ReplyDelete
  4. same la kite...kulit kering...kat opis tong besar lotion :))

    ReplyDelete
  5. same la kite dok keje bwh aircond kuat jgk, dh mcm bilik mayat ke ape sejuk bebeno, tp alhamdulillah la kulit x kering ke ape, byk kan minum air je n mkn tomato selalu, hihi

    ReplyDelete
  6. losyen vaseline mmg best

    ReplyDelete
  7. saye pon pakai vaseline...:) selain elok..suker bau die..

    ReplyDelete
  8. kulit kering susah nie..tapi tak pernah la alami...harap2 berkesan la sabtu tue ye

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..