Thursday, November 24, 2011

Facebook - 9 Panduan Privasi



SHARING IS CARING BUT OVERSHARING IS CARELESS!



 
1) Membuat satu "block list"

2) Hadkan aplikasi yang digunakan

3) Hadkan carian Profil anda di Facebook

4) Pastikan privasi kepada perkongsian anda

5) Jangan biarkan lokasi anda didedahkan

6) Hadkan informasi diri anda

7) Pastikan privasi kepada kandungan di Wall anda

8) Sentiasa sedar akan penceroboh akaun

9) Menyahaktifkan akaun jika perlu

Aku memang buat privasi untuk wall, link dan album aku kat FB.. ada beberapa orang "friends" yang memang x boleh nampak aktiviti aku kat FB.. memang "friends" tu x kan dapat tengok status, gambar & link aku kat FB walaupun mereka masih dalam friends list aku..

Aku buat semua tu atas arahan encik suami sebab "friends" tu memang terlalu banyak mengambil berat tentang kitaorang suami isteri... caring habis la kiranya.. semua benda nak diambil tahu.. lepas ambil tahu, haruslah mulakan cerita untuk dijadikan bahan umpatan!

p/s: MESTI "friends" tu baca entry ni!! so mesti diaorang dah jawapan kenapa diaorang dah x boleh tau apa2 tentang aktiviti aku kat FB.. hihihi.. so "friends", masih nak ambik tau hal saya??
Photobucket

7 comments:

  1. gud info!
    elin selalu post jer..ihihih lantak ler nak amik tau ker tanak ker..meluat ke apa ker..

    :) hii janji kami bahagia..lepas tuh elin akan kata 'ko ada??' dekat friend yg lorat tuh..;)

    ReplyDelete
  2. btl.., kekadang ade yg nak amek tau semua hal kat fb kan

    ReplyDelete
  3. kte sokong kak..=)
    ada bnde yg kte prlu privacy dari "friends" kt fb..

    ReplyDelete
  4. memang susah lah Fb ni.. sebenarnya makin menyulitkan keadaan. banyak lebih kepada negatiff..hurm.

    ReplyDelete
  5. ai pong ada buat gak
    privacy ituew penting dek

    ReplyDelete
  6. samalah...akak pun ada juga hadkan beberapa org kawan dr melihat gambar atau membaca status...itu perlu sbb kadang2 manusia ni ada pelbagai wajah...depan lain belakang lain...bahaya tu...

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..