Wednesday, July 16, 2014

Resepi Ikan Siakap Stim Limau Guna Pemanggang Ajaib

Semalam untuk menu berbuka puasa Encik Adiey request nak makan Ikan Siakap Stim Limau.. nasib baik semalam cuti so sempat la awal pagi pergi pasar beli ikan sebab kat rumah jarang ada stok ikan besar-besar ni.. hehehe.. so, semalam lepas dah siap masak tu letak la gambar dekat Instagram & Facebook.. sekali ada pulak yang tanya resepi Ikan Siakap Stim Limau tu.. resepinya mudah jer.. lagi bertambah mudah bila resepi  Ikan Siakap Stim Limau masak guna pemanggang ajaib jer.. jom tengok resepi  Ikan Siakap Stim Limau guna pemanggang ajaib ni..

Resepi Ikan Siakap Stim Lemon Guna Pemanggang Ajaib

Bahan-bahan nak masak Ikan Siakap Stim Limau ni senang nak dapat.. rasanya bahan yang memang selalu ada dekat dapur dan peti sejuk kita.. 

- ikan siakap
- bawang besar (dihiris nipis)
- bawang putih (dihiris nipis)
- halia (dalam 2-3cm & dihiris nipis)
- serai (1 batang & diketuk)
- lobak (dipotong bulat atau memanjang)
- tomato (sebiji & dipotong dadu atau 6 bahagian)
- cili merah atau cili padi (ikut tahap kepedasan yang disukai)
- limau kasturi (setengah biji untuk ditabur & setengah biji untuk dijadikan jus)
- secubit garam (untuk menambah rasa sahaja)
- secubit gula (untuk menambah rasa sahaja)
- sos tiram (3 sudu besar)
- air masak (1 cawan)

Resepi Ikan Siakap Stim Lemon Guna Pemanggang Ajaib
1) lumurkan ikan yang dah disiang dan dibersihkan dengan perahan limau kasturi.. ikan yang dah dilumurkan dengan limau kasturi tidak perlu dibasuh dengan air semula.. perap seketika..


2) masukkan ikan dan semua bahan di atas ke dalam pemanggang ajaib kecuali tomato, lobak dan hirisan limau kasturi.. 

3) masukkan 1 cawan air (ikut suka banyak kuah atau tidak), 2-3 sudu sos tiram & perahan jus limau kasturi ke dalam bahan tadi..

4) tutup pemanggang ajaib untuk memasak ikan tersebut (lingkungan 10minit dan bergantung kepada saiz ikan)..

5) 3-5 minit sebelum api dipadamkan, masukkan lobak, tomato dan hirisan limau ke dalam masakan.. 

6) Ikan Siakap Stim Limau siap untuk dihidangkan!
Resepi Ikan Siakap Stim Lemon Guna Pemanggang Ajaib

*Antara tips atau cadangan lain:
- boleh gantikan limau kasturi dengan lemon.. 
- boleh masukkan cendawan, jagung muda atau kubis bunga kalau suka
- boleh tabur daup sup sebagai hiasan hidangan

Resepi ni mudah jer sebenarnya.. semalam pukul 7 malam baru aku start mengukus.. sebab nak makan panas-panas.. lagipun kalau masak guna pemanggang ajaib ni memang sekejap jer.. yang tak biasa masak pun akan rasa mudah jer *aku la tu.. hehhee..

So, sesiapa yang belum pernah mencuba resepi tu boleh la buat lepas ni.. masakan tanpa minyak! berkhasiat! 

Selamat mencuba!
Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

9 comments:

  1. Zana, sue smalam pun masak siakap jgak..siakap 3 rasa..nyum2

    ReplyDelete
  2. senang + mudah ye guna pemanggang ajaib.. sy tak pernah lg buat stim guna pemanggang ajaib.. selalu bakar je.. lps nih boleh lah cuba..hehhe

    ReplyDelete
  3. akak ada pemanggang ajaib ni, tp x terpikir plak nk stim camni. pasni leh la buat mcm zana masak :)

    ReplyDelete
  4. wah sedapnya zana..terliur pulak tgk bulan posa ni. thanks for sharing resepi ye :)

    http://blurplediary.blogspot.dk/2014/07/in-out-ramadhan-2014-di-perantauan.html

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum zana, sedapnya.. mudah je nak masak guna pemanggang ajaib kan ~~~

    ReplyDelete
  6. nak try la..heheehe..pemanggan ajaib tu ade kat umah..tp xreti nak masak ape..hehehehe

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ