Friday, July 19, 2013

Tips Alam Perkahwinan : TERIMA KASIH

Hati perempuan memang mudah tersentuh dengan perkara-perkara kecik kan? 

Rasanya sekarang ni kebanyakan suami memang memahami tanggungjawab suami isteri.. tak bermakna semua kerja rumah diselesaikan oleh isteri.. tak semestinya semua urusan di dapur disempurnakan oleh isteri.. tak bererti semua urusan menjaga anak diuruskan oleh isteri..

Lelaki zaman sekarang ni nampak lebih memahami dan bertolak ansur.. maybe banyak perkongsian motivasi di media terutamanya media sosial tentang peranan seorang suami dan isteri.. ada jugak hikmahnya bila ustaz/ustazah/pakar motivasi tulis sesuatu yang baik di media sosial kan?
Masa mula berkahwin, Encik Adiey pelik sebab aku banyak ucapkan TERIMA KASIH kat dia.. dia tolong buang sampah aku cakap terima kasih.. dia tolong letak balik apa yang dia ambik kat tempat asal pun aku cakap terima kasih.. dia tolong basuh 1 cawan yang dia guna untuk minum pun aku ucap terima kasih..



TERIMA KASIH.. nampak perkataan yang simple tapi banyak keajaibannya! cuba bayangkan kalau suami tak tolong buang sampah? mesti nanti ada bau sampah kat rumah kan? cuba bayangkan suami tak letak barang di tempat sepatutnya? mesti nanti rumah makin selerak kan? cuba bayangkan suami tak tolong basuh peralatan yang dia guna? penuhlah sinki kat dapur tu kan?

Memang semua benda tu isteri boleh buat sendiri.. tapi kalau suami bantu bukan ke lebih mudah urusan rumahtangga? kalau suami bantu bukan ke isteri boleh gunakan masa yang ada untuk berehat sekejap? kalau suami bantu bukan ke isteri boleh guna masa yang ada untuk mempersiapkan diri sebelum bersama dan bermanja dengan suami serta anak2?

Bila mudah urusan rumahtangga, insyaAllah keadaan rumah akan lebih kemas, teratur dan sentiasa selesa.. bila isteri dapat berehat sekejap, insyaAllah isteri akan lebih bertenaga untuk buat segala tugasan rumah lepas tu dan siap pakej dengan senyuman sepanjang masa sebab suami sudi nak membantu.. bila isteri ada masa untuk mempersiapkan diri untuk bersama suami serta anak2, insyaAllah isteri akan sentiasa kelihatan cantik dan menawan di hati suami & anak2.. 




Bila isteri atau suami rajin ucapkan TERIMA KASIH, insyaAllah pasangan akan sentiasa menghargai dan rasa ingin sentiasa menolong.. pasangan akan rasa segala yang dilakukan tu bermakna dan dihargai oleh pasangan.. bila pasangan rasa dihargai, insyaAllah hubungan akan lebih mesra..

Memang kadang2 suami menolong tapi hasilnya tak seperti yang kita harapkan.. tapi jangan perlekehkan usaha diaorang.. macam aku, Encik Adiey kalau tolong lipat baju memang agak "kelam-kabut".. dah macam roti canai kirai dia lipat.. dalam kata mudahnya dia memang tak pandai lipat baju.. 

Tapi sebab dia nak tolong, aku hargai dan cuba tak kutuk hasil dia lipat baju tu.. sebab kalau kita kutuk2, dia jadi malas nak tolong & rasa tak dihargai.. just cakap TERIMA KASIH dan bagitau lepas ni biar kita buat sendiri sebab kita tak nak susahkan dia.. then, kalau dia faham maksud tersirat kita, dia akan cuba bantu dengan buat benda lain.. macam Encik Adiey sebab dia tak pandai lipat baju, dia ambik alih tugas basuh & sidai baju.. toleransi tu penting kan?

So, kalau nak pasangan rajin membantu, kita pun kena rajinkan diri untuk menghargai setiap perkara kecik yang pasangan kita buat.. rajinkan diri untuk ucapkan TERIMA KASIH walaupun pertolongan yang pasangan buat tu terlalu kecik/remeh/biasa.. insyaAllah daripada perkataan TERIMA KASIH tu kita akan dapat lebih banyak kebaikan bersama dalam perkahwinan..

Nota cinta: TERIMA KASIH sebab sudi baca entry saya! hehehe

Salam sayang untuk semua!!!

With love,
~ aDieyZa ~
Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

10 comments:

  1. Semoga dimanfaatkan oleh pasangan lain

    ReplyDelete
  2. Husband nieyl..
    Setiap kali pas makan..
    mesti die ckp.. " terima kasih sayang"

    ReplyDelete
  3. saya akan cakap terima kasih lepas makan sebab dia kelua duit beli barang dapur
    suami pulak mesti cakap terima kasih sebab saya masak..hehehe

    ReplyDelete
  4. betullah, isteri mmg suka dibantu..nak2 pulak bila dihargai walaupun dgn hya berterima kasih, bahagia sgt..

    ReplyDelete
  5. betui2 setuju sangat..syukur Alhamdulilah

    ReplyDelete
  6. sy pun pernah terbaca tp kat mana lupa dah.. bila suami tlg walaupun tak sempurna jgn tgur.. kalu tgur nnti suami taknak buat dah...

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ