Friday, June 12, 2015

Fasa 5 Tahun Pertama Perkahwinan Tanpa Anak

 Kadang tak terasa macam masuk tahun kelima kahwin.. terasa cepatnya masa berlalu.. orang kata 5 tahun pertama perkahwinan antara fasa yang agak sukar.. sukar nak memahami perangai sebenar pasangan kita.. ambil masa nak faham dan tau apa yang pasangan suka atau tak suka.. fasa untuk belajar lebih memahami hati dan perasaan pasangan..


Lima tahun bagi pasangan lain, mungkin lagi banyak kenangan indah dan memori yang tercipta.. kenangan bersama suami dan isteri ditambah dengan kenangan bersama anak.. yer, mungkin ramai yang kahwin sama tahun dengan kami dah mula berfikir tahun depan anak dah mula masuk taska dan bersekolah.. ada yang dah mula sibuk uruskan anak-anak yang dah masuk 2 orang dan ada jugak yang dah masuk 3 orang.. bagi kami berdua, semua tu masih belum dapat dibuat.. tapi insyaAllah masanya akan tiba..

Ada orang kata, rugilah masa muda tak ada anak.. nanti dah berumur baru nak sibuk jaga anak.. orang lain sebaya kita mungkin anak dah masuk Universiti.. kita masih sibuk nak fikir anak2 sekolah.. tapi, tak apalah.. Allah bagi masa kami untuk belajar tentang cara mendidik anak2 dengan tengok dan dengar pengalaman lebih ramai orang dulu agaknya, nanti bila ada anak sendiri mungkin boleh gunakan pengalaman tu sebagai panduan.. 

Ada orang kata, rugilah kahwin tapi hidup berdua jer.. sunyi jer rumah.. tapi, tak apalah.. Allah nak bagi kami lebih masa untuk bersama.. kenal hati budi masing2.. belajar untuk lebih menghargai.. mungkin inilah peluang yang Allah beri untuk kami tambahkan amal kebaikan sebagai suami isteri.. bukan bermakna ada anak susah nak buat amal, tapi bila berdua ni orang kata masa rehat tu lebih terluang, jadi bolehlah tambah2 amal ibadat untuk lebih dekat kepada Allah Maha Penyayang.. 

5 tahun berkahwin tanpa anak.. hanya yang melalui akan faham apa yang ada jauh di sudut hati kami.. 

5 tahun berkahwin tanpa anak.. isteri sendiri susah nak tau apa yang suami rasakan.. suami juga susah nak tau apa yang isteri rasakan.. 

5 tahun berkahwin tanpa anak.. hanya melihat dan mendengar cerita tentang anak daripada kawan-kawan dan keluarga.. 

5 tahun berkahwin tanpa anak.. diasak dengan soalan tanpa mengira tempat dan masa.. di rumah mertua di hadapan sanak saudara.. di rumah sedara ketika berhari raya.. di hadapan teman2 ketika lama tidak berjumpa.. di pasar raya, di pasar malam, di rumah jiran, di pejabat atau di mana sahaja.. soalan yang sama diajukan, sampai kami rasa adakah perkahwinan kami untuk menjawab soalan yang satu itu sahaja? 

Isteri menangis setiap kali datang bulan.. isteri sayu setiap kali ternampak baju-baju si comel ketika membeli belah .. isteri dihimpit rasa hiba melihat suami mendukung dan memegang anak orang lain untuk bermanja menumpang kasih sayang.. isteri marah bila ada yang mengatakan suami tak cukup hebat menjadi suami.. kata nista tentang pasangan ditelan, dihadam tanpa bicara.. 

Suami sentiasa meredakan hati isteri setiap kali "kawan baik" datang setiap bulan.. suami menenangkan isteri setiap kali isteri sedih dikatakan belum cukup sempurna menjadi seorang perempuan.. suami berusaha menceriakan suasana bila ada yang mula bercakap yang bukan2 tentang perkahwinan.. suami sentiasa menjadi tisu bila mana air mata isteri mula tumpah saat hati goyah.. 

Cukuplah sekadar doa agar Allah kuatkan hati kami.. cukuplah sekadar doa agar Allah memberikan yang terbaik untuk kami.. kami yakin, Allah sedang merancang yang terbaik untuk kami.. ujian itu tanda Allah sayang.. :)

Photobucket

69 comments:

  1. hanya yg pernah mengalaminya yg tahu... so true...
    Smg Allah terus berikan ketabahan buat zana dan suami. Juga buat teman2 yg sama seperti kita. InshaAllah, Dia sentiasa bersama selagi kita sabar dan redha :-)
    Take care...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...perjlnan yg diatur Allah sgt indah...cume kite je yg xtau....redha ngan ketentuan Allah..hargai ape yg kite ada skang...n percaya pasti ade hikmah...xde rezeki zuriat..Allah trunkn rezeki yg lain...kite sama je...sy pun 5thn kawen..tp Allah kurniakn sy anak...anak kucing....sy ade hampir 20ekor kucing...yg mengisi masa lapang sy n suami...Alhamdulillah....

      Delete
  2. jgn putus doa n usaha..insyaAllah suatu hari nanti ada rezeki.. mana tau dtg berganda.. Allah maha mengetahui..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum dear.,
    Sgt mengerti dengan apa yg diluahkan. Kerana sy juga melalui apa yg awak lalui. Setiap baris ayat awak, sangat dekat pada saya. Semoga kita sama2 tabah dalam mengharungi ujian dari Allah ini. Kita insan terpilih, di pilih melalui perjalanan berbeza kerana Allah sayang kita. Insyaallah.

    ReplyDelete
  4. Sabar ye Zana.. InsyaAllah.. ada rezeki untuk kita nnt.. eyza tahun ni dah masuk 8 tahun.. dah naik lali n malas nak layan pertanyaan2 tentang anak ni.. Moga satu hari kita akan bergelar ibu.. Amin..

    ReplyDelete
  5. ujian itu tanda Allah sayang.. :)

    ReplyDelete
  6. Ye. Jgn putus asa. Allah tahu bile masa ssuai utk mberikan rzki pd mommy. Byk lg rzki lain yg allah berikan. Syukur dan hrgai..

    ReplyDelete
  7. insya allah..teruskan berdoa untuk ke arah itu..jangan mudah mengalah...

    ReplyDelete
  8. nak nangesssss :'(
    saya faham perasaan sis zana..saya pn dh 5thn menanti..
    Allah uji kita sbb Dia tahu kita kuat!!!
    semoga kita tabah ;)

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah kite akn dikurniakan cahaya mata dlm family kite.. Sentiasa berdoa dan jgn mengeluh.. semua ini ada hikmahnye dan Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji..

    ReplyDelete
  10. kami doakan yang terbaik untuk korang berdua..ada hikmah, insyaAllah

    ReplyDelete
  11. sabar ye zana..faham sangat perasaan tu..walau pun kadang2 nampak tabah tapi dalam hati Tuhan je yang tau..

    ReplyDelete
  12. pernah merasai walaupun baru 8 bulan berkahwin. Sangat sedih bila tiap2 bulan period. Rasa down bila kawan2 & saudara2 terdekat pergnant lepas kahwin. Alhamdulillah Allah dah makbulkan doa. Apa yg saya boleh kongsi. Perancangan Allah adalah yang terbaik. Sentiasalah kita bergantung dengan Allah. InshaAllah, ada rezeki satu hari nanti. Yang penting usaha, doa & tawakal. Semoga Allah murahkan rezeki zuriat awak. Aminn.. sabar ya..

    ReplyDelete
  13. sedihnyaa.. pernah lalui jugak cuma tak la smpai 5 tahun.. semoga rezeki zuriat buat awak berdua melimpah ruah lepas ni insyaallah.. salam perkenalan..

    ReplyDelete
  14. 5 thn hidup baru kita knl pasangan dan kewangan pun stabil kn?? inshaa Allah ada rezeki nanti tu sis. Berdoa ye :)

    ReplyDelete
  15. sabar itu indah , Zana..
    insyaALLAH one sweet day, akan tiba nanti..
    nory doakan yer...amiiinnn

    ReplyDelete
  16. Sangat memahami....11 tahun menanti.....dh mcm2 ikhtiar....hingga 3 kali ivf....namun masih belum ada rezeki...yang penting jangan putus asa....yakin pasti ada hikmah disebalik ujian ini...

    ReplyDelete
  17. Sedih.. sabar ye kak zana. Jijah dulu setahun pun da rasa macam2 ni kan akak 5tahun.

    InshaaAllah sampai masa Allah akan beri rezeki anak buat akak n suami. Bukan satu malah kembar sekali.. doa banyak2 kak. Jgn mudah putus asa..

    Jijah tahu akak n abg adiey kuat n jijah suka tgk cara bkasih syg akak n abg..

    ReplyDelete
  18. Berdoa n jangan putus asa..saya 10thn kawin baru dapat sorang.....yang penting jangan terlalu stress, bersedih or terlalu berharap...yg penting pasangan sama bantu membantu berusaha...jangan peduli apa orang lain kata rezeki, ajal maut termasuk rezeki zuriat nie Allah dah tetapkan cuma lambat or cepat...insaAllah ada rezeki akan dpt...

    ReplyDelete
  19. sedih dan sayunya.. memahami sangat2 kerana saya juga melalui apa yg sis lalui.. insyaallah pasti ada pelangi indah, hadiah hebat yag bakal Allah berikan. tiada apa yang ditakdirkan untuk hambaNya sia sia.. semuanya pasti ada hikmah yang hanya Allah mengetahuinya.. segala yang terjadi pada hambaNya telah ditakdirkan sejak azali.. tugas kita hanya berusaha, berdoa dan selebihnya berserah padaNya.. hug for you.. akan tiba waktunya kita akan mengandungkan dan melahirkan zuriat kita sendiri.. pastinya anak yang hebat dan soleh... amin

    ReplyDelete
  20. Saya berjaya hamil stlh 13thn perkhwinan..usaha apa jua rawatan. Ambil anak angkat adlh sesuatu yg bererti dlm hidup kami.

    Akak doakn adik hamil jua akhirnya

    ReplyDelete
  21. Touching sgt! Nasib kita serupa. Rasa sayu hati setiap kali soalan anak ditanya sdgkan bnyak lagi benda lain blh ditanya. Kita sama2 bdoa & bsabar ye. Allah pilih kita sbb dia syg kita & nak uji kita.... :')

    ReplyDelete
  22. Salam perkenalan dik... akak dh 15thn berkahwin segala cacian, tomahan & umpat keji ditelan dengan begitu pahit sekali & alhamdulillah msk thn ke 14 allah menghadiah zuriat buat kami berdua ...rawatan kesuburan 4x iui, 1x ivf & 1×icsi telah kami ikhtiarkn tetapi tidak berjaya & dengan sedikit supplement allah perkenankn ikhtiar ini bersyukur sgt2... jgn pedulikan ape org nk ckp sentiasa bnykkn bersabar, berusaha, berdoa & tawakal serta yg paling penting sekali jgn sekali2 berputus asa yer ...insyaallah yakinlah hari yg ditggu pasti akan tiba juga ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...boleh tanya pengalaman? Supplrment apa yg sis amal?

      Delete
    2. Akak sya pun dah buat rawatan...hospital tawakal...bnyk habis duit...smpi skrg 3 thun X der lagi...kalau boleh sya tahu ubat ape akak mkn ?

      Delete
    3. Akak suplimen ape yg akak mkn...kalau boleh sya tau...sb sya pun dah bnyk berhabis duit buat rawatan kat hospital tawakal tpi. ..gagal juga...3 tahun kami berkahwin..X der lagi sedih sngt

      Delete
    4. Boleh tgglkn e-mail nati akak reply yer bkn x nk share kt sini tkt ada yer terslh anggap pula☺

      Delete
    5. liyananur86@gmail.com



      Delete
    6. akak, saya nak tahu juga supliment apa yg akak ambil.. usaha.. mana nak tahu jd asbab Allah nak bg dgn usaha ni.. tq kak.. ni email saya, aishah.saa@gmail.com ..

      Delete
    7. Akak,sy nak thu jgak supplement apa akk amik.. baru semalam kena bebel dengan mak sbb xngandung2 3tahun kawen..balik rumah nampak suami terus tak dapar tahn lagi air mata.. aalanisah@gmail.com

      Delete
    8. Assalam kak..
      Sy berminat nak tahu juga ya :) ..
      Sama2 kita ikhtiar ..

      Aifa_19@yahoo.com ..

      Delete
    9. Salam kak, sy pn b'minat nk tahu splment tu

      ctaisyayun85@gmail.com

      Delete
    10. Nak juga. Mad_shopping@ymail.com

      Delete
    11. Saya nk jugak... akk plazz hana_teddyboo@yahoo.com.my

      Delete
    12. Assalam kak.
      sy berminat tahu.
      krf6511@gmail.com
      tq

      Delete
    13. sy 7thn tnpa zuriat..alhamdulillah lps 7thn dkurniakan zuriat..berdoa+berusaha+tawakal=InsyaAllah..moga sis2 yg sdg TTC dkurniakan Allah rezeki yg satu tu..Ameen..

      Delete
    14. email sy juga ya
      iemahanim@gmail.com

      Delete
    15. Cek e-mail msg2 yer ☺

      Delete
    16. Salam akk.. sy pun nk th jgk supplement apa.. nurulnajah143@yahoo.com

      Delete
    17. Salam akk.. sy pun nk th jgk supplement apa.. nurulnajah143@yahoo.com

      Delete
    18. Emel sy juga Aida_sab1984@yahoo.com

      Delete
    19. Sy nk juga ya..tyha_2807@yahoo.com

      Delete
    20. Saya pun nak tahu supplement apa yg Akak ambil.tq... Email saya:
      rina.pacswiss@ gmail.com

      Delete
    21. Saya berminat nk tahu juga supplement Apa yg Akak ambil
      rina.pacswiss@gmail.com

      Delete
    22. sis... emel sy juga ya..
      nuridayu23@gmail.com... tq ya

      Delete
    23. Assalamualaikum sis boleh sis email kat saya supplement apa sis makan..farzana6080@yahoo.com

      Delete
    24. ni emel sy iranadia@yahoo.com

      Delete
    25. Salam sis, saya pun berminat jugak nk tau apa supplement yg sis makan.. mohon dapat kongsikan.. diyana_ridzwan@yahoo.com

      Delete
  23. saya doakan terbaik utk korang. Allah dah tetapkan rezeki masing2. Don't give up, stay positive & keep on doa

    ReplyDelete
  24. As salam sy faham perasaan anda.. sy pn br lpas gugur genap setahun bernikah.. apa yang penting hubungan kte dng Allah dan juga suami isteri.. pedulikn org2 luar.. semoga berbahagia dan menimang cahaya mata..

    ReplyDelete
  25. Pedulikan kata org...yang penting kita happy...

    Tag : http://lestarigiveaway.blogspot.com/2015/06/3rd-giveaway-sulaman-lace-heaven.html

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum.. Kbykkn pasangan mesti nk anak.. Tp knp sy n suami x mcm pasangan lain??? Dh msk thn ke 4 kwin, kiteorg masih xsedia nk jd ibubapa.. Ms n
    hidup kiteorg x penah rs sunyi wlaupn berdua. Cm adakala kte2 org keliling yg x tau ape2 yg merimaskn.. Iye ms dpn akn rugi jika xde anak.. Tp bknkh ini Allah yg tentukn.. Kite berdoa la padaNya beri apa yg terbaik bt kite..

    ReplyDelete
  27. Insyallah.. Masa akan tiba. Akak 8thn baru dpt. kuncinya jgn stress. Ada rezki pergilah buat umrah. Bila dpt anak nnt mmg lupa segala kesdihan semua ni. Trust me.

    ReplyDelete
  28. assalammualaikum.. saya sangat memahami situasi awak sbb saya pun dah masuk tahun ke-5 perkahwinan, dan masih belum dikurniakan anak.. tanpa disedari, meleleh air mata saya baca post ni.. sama2 kita doakan pasangan yang senasib kita dikurniakan zuriat dan semoga segalanya dipermudakhkan allah swt, amin

    ReplyDelete
  29. Sabar sis.sy pernah merasa 3thn perkhawinan xde anak.bukan x boleh pregnant tp,3kali gugur sblm nk dptkm yg 1st.makcik2 smua ckp sy x subur,xkuat sbb tu gugur smpai 2kali.smpaikn pregnant yg kali 3(anak skng dh 3thn 5bulan) dia boleh ckp "haa ni bape lm plak lps tu gugur".Allah je yg tau mstu.x boleh ke doakm yg baik2.syukur Alhamdulilah lepas kali ke3 pregnant dpt baby boy & skang br bersalin anak no 2 baby girl.Allah bg sepasang dh.perancangan Allah sebaik2nya...berdoa je.sentiasa positif,rezeki milik kita in shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak..sy pun pernah ada sejarah gugur 2 kali..bole akak share ke ape2 supplement yg akak mkn utk kuatkn rahim mse pregnant kali ke 3..bole email sy di norhazirah_hamid@yahoo.com..

      Delete
  30. Setiap patah butir bicara awak sangat dekat dengan saya. Akan tiba masanya nanti. Insyaallah. Ujian kita berbeza2. Saya juga dah rasa mcm mmg hidup berdua setelah 8 tahun mendirikan rumahtangga. Tapi rezeki Allah tu kita tak tahu. Allah dah susun cantik2. Saya doakan awak dikurniakan rezeki juga. Tapi hidup berdua pon seronok juga.

    ReplyDelete
  31. Sedih plak baca sampai keluar air mata huhu...ujian adalah sebab Allah sayangkan kita...setiap usaha ke arah kebaikan insya Allah ada ganjarannya nanti...sama-sama kita berdoa suatu hari nanti dapat lahirkan zuriat sendiri...amin :)

    ReplyDelete
  32. Sedih.. Hanya yg melalui je yg th.. Sy hampir 6thn masih blm dikurniakn zuriat.. Mcm2 kata2 sinis ditelan dgn linangan air mata... Lebih2 lagi time raya... Bila berkumpul ramai2.. sama2 kita doakan pasangan yang senasib kita dikurniakan zuriat dan semoga segalanya dipermudakhkan allah swt, amin

    ReplyDelete
  33. saya dan suami telah melalui lima tahun tanpa anak..ya..hanya yang melalui akan faham bagaimana perasaannya...Alhamdulillah..masuk tahun ke6, Allah kurniakan kami rezeki...mudah2an kalian juga akan dikurniakan zuriat...in shaa Allah..jgn putus asa..jgn berhenti berusaha..jgn berhenti berdoa..positifkan diri kalian..

    ReplyDelete
  34. Saya seorang suami dan tahun ini merupakan 11tahun perkahwinan kami. Allah Maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Tanpa anak disisi, anak buah penyambung kasih sayang. Tabahkan hati sesungguhnya anda berdua tidak keseorangan menghadapi situasi ini. Jika belum jumpa doktor. Segerakanlah.. mana tahu antara pasangan ada sedikit masalah. Tiada apa yg nak dimalukan... kami dah jumpa dan telah diklasifikasi tidak diketahui punca.

    ReplyDelete
  35. Asslm....semoga dipermudahkan segala urusan.Aamiin.

    ReplyDelete
  36. Assalam.... kita serupa... semoga ujian ini membuatkan kita lebih kuat n kuat n kuat....Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap umatnya.. saby

    ReplyDelete
  37. Salam...
    Sis, berminat untuk join TTC Malaysia group kat FB tak?
    Dah add fren dengan sis, nanti lepas sis approved, saya akan addkan sis ke group...
    Semoga bermanfaat...

    ReplyDelete
  38. Berkahwin 1998 dan 2003 baru mendapat anak pertama. 5 tahun penuh cabaran dan suka duka. Syukur dapat suami yg sama2 penyabar dan berusaha. Berubat sana sinj. Kaedah IUI n GIFT dilalui tapi tak berjaya. Bila simpanan di bank habis digunakan kami stop rawatan. Enjoy dan lebih banyak berjalan utk lebih relax. 2002 saya ambil anak angkat. Mungkin rezeki kami 6 bln selepas itu saya pregnant. 2003 anak pertama lahir, 2005 kedua dan 2008 ketiga. Ada sekali keguguran. Dan 2 tahun lepas saya ambil lagi seorang anak angkat. Alhamdulillah dengan 5 anak sekarang (2 adopted dan 3 anak sendiri). Betul2 merasakan anak angkat sulong saya memang pembawa rezeki pada kami. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  39. InshaAllah saya akan doakan rezeki yang berpanjangan untuk akk dan suami.. jangan putus asa dan semoga bahagia hingga ke syurga. Amin

    ReplyDelete
  40. Bersabarlah.. Setiap apa yg berlaku ade hikmahnya. Saya pun thn ni masuk 5 thn perkahwinan. Tiga tahun menjalani rawatan memandangkan ketidaksempurnaan pd diri saya. Beribu dihabiskan demi kehadiran zuriat. Air mata toksah dah bilang. Alhamdulillah.. Tahun ketiga Allah hadiahkan kami berita gembira, mengandung kembar seiras. Tetapi masih belum rezeki kami, mereka menjadi anak2 syurga tatkala kandungan dh mencecah 5bln. Redha dgn ujian dariNya. Rawatan diteruskan. Alhamdulillah.. tahun ni dikhabarkan dengan bakal kehadiran puteri InshaAllah selepas aidilfitri. Apa yg boleh kami lihat dari apa yg blaku, ia mematangkan kami. mengeratkan lagi kasih sayang antara kami. Dan yg paling utama, menjadikan kami hamba yg meletakkan rasa kebergantungan yg paling tertinggi kepadaNya. 5 tahun, alhamdulillah tabiat, cara hidup, kewangan, rumah semua sudah stabil. Hanya menunggu kehadiran zuriat shj. Lihat aturan Allah. Bukankah lagi indah?

    ReplyDelete
  41. I know how u feel. Sempat merasa 4 tahun tanpa anak, 1 kali mengandung luar rahim & 1 kali keguguran. Tiub fallopio pun tinggal sebelah je. Tapi...rupa rupanya Allah uji sebab Allah nak bagi ganjaran. Kali ke-3 mengandung, terus dapat kembar 3, Alhamdulillah. Mungkin Allah 'ambil' yang 2 sebelum tu & Allah beri masa lama skit menunggu agar kami suami isteri bersedia untuk handle rezeki berganda yang Allah bagi. So u teruskan berusaha, tawakal & redha dengan ketentuan-Nya ye, be strong. Because Allah is the best planner :-)

    ReplyDelete
  42. bertabahlah zana. sy juga dah 4 tahun berkahwin. gagal iui 3x last year. tahun ni sy rehatkan diri. tipu la kalau kita tak sedih ngn keadaan kita nih. tp kita kena slalu ingat, DIA yang Maha Berkuasa..redha kan hati. moga Allah pinjamkan kita kekuatan hati utk terima ujian ini. Bersyukurlah kita dapat suami yang memahami..

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..