Friday, June 19, 2015

Pengalaman dan Perkongsian - Jangan Pertikai Cara Orang Lain Menguruskan Rumahtangga Mereka

Tahun kelima berpuasa sebagai isteri.. masa tahun pertama tu baru 3 minggu bergelar isteri.. agak kelam kabut tak reti nak sesuaikan masa.. ada yang terbangun awal sangat, ada yang terbangun lambat sangat, ada yang masak terlebih, ada yang masak cukup2 jer dan macam2 lagilah.. tapi tu semua pengalaman berharga.. mengajar untuk jadi lebih matang dalam menguruskan hal rumahtangga..

Aku ni jenis senang jugaklah bangun pagi.. dengar bunyi jam boleh terus bangun la.. maybe jugak Encik Adiey jenis bunyi jam pun akan boleh tersedar, so kira dua2 boleh alert la kan.. setakat ni la, rasanya ada sekali dua jer kot terbangun lewat ckit.. tu pun lewat setengah jam sebelum habis waktu sahur.. 

Balik kerja 4.30 petang terus balik rumah.. masak jer lauk walaupun simple dan berulang2.. hehehe.. kuih2 boleh goreng yang frozen ataupun buat manisan yang mudah macam kek batik, cheesekut, puding roti atau agar2.. makan pun berdua, Encik Adiey pulak jenis tak memilih makan so senang cikit la..

Masa tahun pertama memang banyak beli.. sebab masa tu memang tak berapa yakin memasak time puasa sebab tak boleh rasa.. hehehe.. tahun kedua dah mula jarang ke Bazar Ramadhan melainkan balik lambat atau tak berapa sihat.. dan kalau pergi pun untuk beli makanan yang setakat nak rasa.. tahun ketiga dan keempat memang sekali dua jer pergi Bazar Ramadhan sebab nak beli apa yang teringin.. since kat cafe ofice pun ada jualan makanan, so beli gak kuih muih kat situ..

Berdua memang jimat beli orang kata.. jimat masa, tak penat.. jimat dari segi kewangan tu susah nak cakap.. sekarang ni harga semua dah naik.. pergi bazar tu bawak RM10 untuk 2 orang pun hanya dapat seberapa, apatah lagi kalau yang ada anak2.. jadi, ramai yang beli bahan basah dan masak sendiri ikut selera dan kuantiti yang kita nak.. rasanya macam lagi jimat.. 

Dari segi rasa bila kita beli ni ikut nasib la.. kalau kedai tu kita biasa beli masa bukan bulan Ramadhan, insyaAllah sedap dan puas hati.. memang berbaloi.. tapi kalau kedai tu kita tak biasa dan hanya berniaga waktu Bazar Ramadhan, untung nasib la.. kalau nasib baik sedap la, kalau kurang bernasib baik kadang tu tak sedap, basi dan harga memang mencekik! so kena pandai pilih kedai yang menjual tu, kalau memang dah tau sedap, tak salah membeli.. balik kerja petang tu tinggalkan panaskan jer lauk.. 

Tapi mungkin dari aspek kepuasan bila memasak tu memang lain.. rasa seronok tengok suami dan anak2 makan bertambah2..  walaupun kadang rasa masakan tu biasa2, tapi bila nampak keluarga makan rasa lebih seronok.. padahal kadang tu mungkin diaorang makan bertambah sebab lapar.. hehehe.. pai tak kisahlah, janji yang kita masak habis.. 

Apapun, jangan rumitkan benda yang senang.. kalau senang masak, masak.. kalau senang beli, beli.. ikut keadaan masing2.. 

- balik dah dekat pukul 7 tapi nak masak jugak, boleh jer tapi bahan dah siap2 perap dan sediakan sebelum pergi kerja pagi tu jadi balik tinggal masuk dalam kuali dan masak..
- balik dah dekat pukul 7 then nak beli, beli jer asalkan jangan membazir..
- balik kerja awal tapi ada yang nak rehat dan mungkin lebih menumpukan pada ibadah lain, jadi beli jer asalkan jangan membazir.. 
- balik kerja awal dan rasa nak masak, masak jer.. 


Kita jangan pertikai kenapa orang lain balik awal tapi tak masak.. sebab? semua orang ada alasan masing2.. kita tak tau, diaorang yang melaluinya.. tak semestinya memasak tu menjadikan kita sempurna, cuma mungkin yang memasak tu kita nampak lebih bijak mengatur rumahtangga.. tak semestinya tak memasak menjadikan kita tak sempurna, sebab kita ada alasan yang tersendiri.. banyak aspek lain selain memasak yang kita boleh tengok.. mungkin hari biasa dia tak masak tapi hujung minggu dia masak dan ajak ramai2 orang berbuka puasa dekat rumah dia.. siapa tau kan? so, berhenti berkata tentang orang lain..

Yang penting, kita memenuhi tuntutan berpuasa.. dan menjaga segala amal kebaikan sepanjang bulan Ramadhan tu.. daripada sibuk pertikai orang tu masak atau tak, orang tu rajin atau tak, lebih baik tumpukan pada ibadah dan amal kebaikan yang boleh kita buat.. 

Selamat berpuasa.. Salam Ramadhan buat semua.. 

*Perkongsian semata2 sebagai peringatan untuk diri sendiri jugak.. jangan mudah menilai orang lain.. kita tak tau apa yang mereka lalui.. :)

Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

6 comments:

  1. Zana, biasa juga hadapi begitu... mase takde anak ni... isi la masa kowang bersama... nnt dah ada anak, kene bahagi kasih saya seadil2nya... sama2 pikul tanggungjawab sebenarnya.. kalo bini kat dapur, suami turut bantu, yg tu kalo takde anak lagi la... bile dah ade anak, suami tolong jaga anak, isteri masak... senang kalo de kerjasama antara suami isteri tu... bukan susah pun kalo kite pandai uruskan umah tangga, lantak pi dowg nak kata apa... mane leh same kan..masing2 punya cara..tol tak, cume kite leh share pengalaman dgn org lain.. kan..stuju tak zana?

    ReplyDelete
  2. bg i, bulan posa ni salah satu bulan utk asah skill memasak. hehehhe... yime ni la nak try resepi2 yg best :-)

    ReplyDelete
  3. Kalau kakak ni Zana bila kakak cuti kakak masak tapi kalau hari kerja kakak memang beli aje. Kakak bukan jenis rajin nak mengulek dapur:) Nasib baik abang macam en Adiey tak kisah apa pun dia makan janji halal hihi..

    ReplyDelete
  4. zana, petang ni nak masak laut apa untuk berbuka...buntu ni tak tau nak masak ape dah :p

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum
    singgah pagi jumaat
    bestnya ada xtvt cm nie

    ReplyDelete
  6. Hie zana..selagi ada kudrat time puasa ni, inshaAllah Yani cuba masak sesimple boleh, lagipun untuk makan berdua je.Kalau diizinkanNya, seboleh-bolehnya tak nak jejak bazar ramadhan....

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ