Tuesday, May 26, 2015

Baju Kurung dan Baju Melayu Sedondon Suami Isteri

Keyword tentang baju kurung dan baju melayu sedondon suami isteri makin naik dekat Nuffnang aku.. ni mesti kes ramai yang dah mula mencari baju raya sedondon suami isteri ni.. maklumlah musim raya dah nak dekat kan.. tapi sebenarnya trend fashion baju kurung dan melayu sedondon suami isteri ni rasanya memang sentiasa di hati suami isteri.. semua suami isteri mesti nak pakai sedondon, barulah nampak bahagia dan ceria!


Aku dan kakak2 aku memang suka pakai sedondon suami isteri ni.. sebabnya kitaorang mewarisi hobi sedondon mak abah.. mak abah tu, kalau pergi kenduri atau jalan2 memang sukalah pakai warna sedondon ni.. pulak tu, abah sedaya upaya akan beli baju dia atau baju mak mesti warna sama.. manalah kitaorang adik beradik tak ikut jejak langkah mak abah tu kan..

So, berbalik pada baju kurung dan baju melayu sedondon suami isteri ni, rasanya ramai dah ada pilihan warna untuk hari raya nanti.. majoriti terutama perempuan mesti dah ada baju raya pertama.. ada beberapa tips sebenarnya untuk baju sedondon ni..


1) Cari baju suami dulu.. macam aku memang suka cari baju Encik Adiey dulu.. sebabnya warna baju perempuan ni banyak sangat, so xdelah susah sangat nak match dengan baju lelaki.. isteri boleh beli baju bercorak yang warna tanah atau warna bunga sama dengan warna baju suami..


2) Jadikan kain pasang untuk baju melayu suami tu sebagai kain atau baju kurung isteri.. ni lagi senang.. beli 4meter untuk suami dan 2meter untuk isteri daripada kain pasang kosong yang sama.. 2meter lagi untuk isteri boleh cari kain pasang yang bercorak.. tips ni aku tak pernah buat, tapi boleh cuba gak nanti..


3) Beli 8meter kain pasang kosong untuk suami dan isteri.. yang ni confirm2 sama! isteri boleh jahit manik atau jahit lace dekat baju yang kosong tu untuk nampak lebih berseri.. then pakai tudung yang bercorak.. cantik dan memang confirm2 nampak sedondon habis..


4) Kalau agak2 susah nak jumpa yang sedondon, isteri boleh beli tudung yang betul2 sedondon dengan baju melayu suami.. still nampak sedondon sebab bila bergambar kan selalunya kita lebih fokus pada muka.. jadi still nampak warna baju melayu suami dan warna tudung isteri sedondon.. yang tips ni aku pernah buat masa tahun pertama kahwin.. 


5) Last sekali, jangan cari baju sedondon last minute.. ni memang susah la nak dapat yang betul2 sama atau lebih kurang sama.. kalau dapatpun susah nak dapat size baju if beli dah siap dan mungkin tak cukup meter if beli untuk jahit sendiri.. 3 bulan sebelum raya dah boleh merancang dan membeli.. bukan terlebih excited, cuma untuk persiapan awal..

So, apa tema warna baju kurung dan baju melayu sedondon korang suami isteri tahun ni? Kitaorang pilih warna........ SURPRISE la.. hihihih.. tunggu raya la yer.. sebab baju kurung aku tu pun baru hantar jahit manik.. tapi apapun yang penting, bukan sedondon warna tu.. yang penting, sedondon hati dan perasan... ececece... hihihihi...

" Koleksi baju sedondon suami isteri "

Salam sayang untuk semua :)

~ Zana Adieyza ~ 
Photobucket

1 comment:

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..