Friday, June 10, 2011

Tips Bilik Sempit

Bilik yang kecil memang kurang memberi keselesaan kepada penghuninya.. cubalah tips dekat bawah ni yang boleh membantu membuat bilik kecil kelihatan lebih besar dan luas.. tips bilik sempit untuk nampak lebih luas ni boleh dipraktikan untuk mereka yang betul-betul nak menampakkan ruang yang lebih luas..


Tips bilik sempit nampak luas

Gunakan warna cerah


Dinding berwarna cerah dan terang adalah lebih bersifat pemantul dimana ia akan membantu memaksimumkan kesan yang dihasilkan oleh cahaya semulajadi. Namun, ini tidak bermakna anda harus menggunakan dinding yang berwarna putih.

Terdapat pelbagai warna cerah seperti hijau cerah, kuning muda atau krim.
Sebaik sahaja warna dinding telah dipilih, pilihlah pula warna untuk acuan dan kemasan. Catlah warna tersebut sama dengan warna yang sama dengan dinding atau warna yang lebih cerah. Objek cerah nampak dekat sementara objek gelap atau bebayang kelihatan seperti jauh dan membuat bilik anda menjadi lebih besar.

Jangan bimbang jika bilik anda menjadi tidak menarik kerana warna gelap boleh digunakan bersama perabut, hasil seni dan aksesori lain. Jika warna bilik sememangnya gelap, cubalah memaksimumkan warna putih dengan cara mengubah warna gelap tersebut sebagai latar belakang.


Berhati-hati apabila menggunakan kertas dinding. Lebih selamat menggunakan satu warna sahaja di samping menggunakan corak kecil sebagai warna kedua.
Apa sahaja warna dinding atau warna terakhir, dinasihatkan mengecat siling dengan warna betul-betul putih untuk memaksimumkan kecerahan.

Penggunaan Cermin


Cermin boleh memberi kesan yang menarik bagi meluaskan bilik. Cermin yang besar dalam bilik akan memberi pantulan cahaya semulajadi dan cahaya buatan bagi menampakkan bilik cerah pada siang dan malam. Cermin juga memantulkan cahaya terang dari luar masuk ke dalam bilik menjadikan bilik kelihatan lebih besar.


Gunakan pintu kabinet berkaca bagi membuatkan ruang menjadi lebih besar dan tidak sesak. Cermin besar di meja solek, pintu almari pakaian bercermin atau dinding besar dari lantai sehingga ke dinding boleh membuatkan ruang yang kecil nampak besar.


Susunan Perabot


Susun sesetengah perabot besar di sudut. Anda tidak perlu meletakkan setiap perabot pada sudut 45 darjah dengan tepat, selalunya sudut yang kurang nampak cantik jika diseimbangkan dengan perabot lain.


Meletakkan perabot pada sudut amat berkesan kerana garis lurus yang panjang dalam sesebuah bilik adalah berpenjuru. Apabila anda meletakkan perabot di sudut, ia membawa ke arah ruang yang panjang dan jauh daripada dinding yang rendah.


Perabot Sepadan dan Berskala


Pilihlah perabot yang telah sepadan dengan keluasan bilik. Sebagai contoh, dalam bilik kecil gunakan kerusi terbuka pada bahagian belakang atau sofa ringkas daripada perabot yang sarat dengan hiasan. Ini adalah untuk memastikan perabot tidak menguasai ruang.


Kredit to Tips Dekorasi Hiasan Dalam & Luaran


- Salam sayang untuk semua -

Zana Adieyza 
"A Miracle is Another Word for Effort"
Photobucket

9 comments:

  1. suadah boleh jadi mcm Eric Leong ni. hahaha

    ReplyDelete
  2. Ahaa!! sangat bergune tips nih untuk akak aplikasikan mase nak pindah rumah nanti ngeh ngeh ngeh

    tocei2 dik hiks

    ReplyDelete
  3. faiz farish, hahahaha.. tp aku x nak jadi botal mcm dia boleh??

    ReplyDelete
  4. ika, ikut ika la.. asalkan cantik di mata ika.. hihihi

    ReplyDelete
  5. mappiau, guna jgn x guna kak tips ni..

    ReplyDelete
  6. boleh apply kat bilik saya ni :D

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..