Friday, June 24, 2011

Tips Mengemas Rumah


Hari ni nak kongsi sesuatu yg menarik terutamanya untuk para isteri, bakal pengantin & anak dara di luar sana.. perkara yg menarik seharusnya dikongsi bersama kan?? Kali ni kita berkongsi tentang 1 blog yang banyak memaparkan tips2 mengemas rumah yang ringkas, mudah dan sangat praktikal..



Mengemas rumah bukanlah satu perkara yg boleh dianggap remeh.. mengemas rumah memerlukan kesabaran, ketekunan dan kekuatan mental serta fizikal.. kekuatan mental sebab bukan semua orang sukakan keadaan yg berselerak, apatah lagi kalau bukan dia yg menyebabkan keadaan rumah tu jadi berselerak.. kekuatan fizikal amat diperlukan sebab mengemas rumah bukannya boleh disiapkan dalam waktu yg singkat..

Isu mengemas rumah ni sebenarnya perkara asas yg penting dalam sesebuah rumahtangga.. bayangkan keadaan rumah yg tersusun, bersih & kemas.. mesti rasa tenang jer duduk dalam rumah tu kan.. bayangkan pulak keadaan rumah yg berselerak.. mesti otak kita pun serabut bila fikir hal tu kan.. bila otak serabut, mulalah cepat naik marah.. ada jer yg rasa x kena..

Hari ni aku nak kongsikan satu link blog yg sangat menarik.. banyak info yg menarik boleh kita belajar bila baca blog ni..


 "blog mengemas rumah".. 

Nama blog pun dah blog mengemas rumah so semestinya banyak info menarik tentang tips penjagaan rumah yg boleh kita belajar dari situ..

Mungkin ada tips kat situ yg x berapa sesuai untuk kita praktikkan dengan keadaan rumah & keluarga kita atau mungkin jugak kita dah selesa dengan cara mengemas kita sendiri.. tapi mungkin jugak ada tips dalam blog tu yg kita x pernah tau atau x pernah cuba ambik tau.. so dari situ kita boleh perbaiki skill mengemas rumah kita kan..

Semalam lepas balik dari keje, terus mood nak mengemas rumah tu memuncak.. maybe sebab baca banyak tips kat blog tu.. semestinya weekend ni semangat untuk mengemas tu makin tinggi sebab ada banyak masa yg boleh diperuntukan untuk mengemas rumah..

Banyak tips yg boleh kita tau dari blog tu.. dari tips penjagaan ruang tamu, ruang makan, bilik mandi, dapur, stor sampailah ke bilik tidur.. cara nak menyidai, mengangkat & melipat baju dengan bijak pun ada dikongsikan dalam blog tu.. tips penjagaan kain buruk & cara mengelap meja pun ada.. memang info yg menyeluruh tentang setiap ruang & aktiviti mengemas di rumah..

So, rasanya sesuai sangatlah korang baca blog tu hari ni.. supaya mood mengemas korang makin memuncak weekend ni.. hihihihi..

21 comments:

  1. TQ zana..
    nanti boleh praktikkan..
    5s kat opis dah habis, kena buat 5s kat umah pulak nih...eceh!

    ReplyDelete
  2. rumah saya rumah sewa... ada 5 org kat dalam tu... kemas pun gitu2 je... tapi jrg la... entahla... kita kemas yang lain sepahkan... last2 bior je la... tapi takleh juga, coz... mata sakit tengok rumah tunggang langgang... ada masa nanti nak rujuk blog yang adieyza rekomenkan tu... kot2 ada tips...

    ReplyDelete
  3. wah bes pulak dd baca blog tu. tq zana

    ReplyDelete
  4. peeerrgghhh..meamng banyak tips yang bagus2..walaupon saye ni teramat suker mengemas rumah [berbanding memasak] tapi banyak upernyer tips2 lain yang terlepas pandang yang lebih mudah dipraktikkan..:)

    ReplyDelete
  5. nice entry jgk kat sini :)

    n nice blog too :)

    ReplyDelete
  6. nice tips dik .. leh jadikan renungan dan amalan di rumah :))

    ReplyDelete
  7. xtau pn ada blog yg specific psl kemas rumah..xsabar nk kemas rumah

    ReplyDelete
  8. suke suke suke....nice tips..leh di praktikan...heheh;)

    ReplyDelete
  9. uya paling suka mengemas heheh..exercise heheheh..thankz 4 the tips

    ReplyDelete
  10. ooo bagus tu siap ada blog khas mengemas rumah lg, nanti akk terjah blog tu pula

    ReplyDelete
  11. ila cukup suka mengemas rumah...hehe

    kadang2 sampai ke petang dk kemas rumah...pastu pengsan sbb letih..sb semua nak cuci...hahha

    ReplyDelete
  12. TQ... suke2.. la ni dok pening nak kemas dapur. Ya Allah, tension bile pk tang kemas barang nak masuk rumah ni

    ReplyDelete
  13. tqvm zana share link blog tips mengemas umah tu....mmg sgt berguna

    ReplyDelete
  14. kadang2 aku kemas rumah gak... rajen kan?

    ReplyDelete
  15. lepas ni makin rajin mengemas la ye..

    ReplyDelete
  16. wow ade tips kemas umah g.. kalo malas cane nak kemas umah nie? huhu

    ReplyDelete
  17. aikk...nak kemas rumah pun ada tips jugak..hehhehe

    ReplyDelete
  18. blog kms umah pun ade? tp bgus gak tu hehe

    ReplyDelete
  19. baguih sungguh tips nih dik hehehe

    nanti kalau zana dah abis bace sume tips2 tuh jangan lupe bagitau akak yea, boleh la akak ajak zana bekerjasama membersihkan rumah akak teeetttt hahahahaha

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..