Monday, May 28, 2012

Tetamu Allah - Syukur Alhamdulillah Kerana Rezeki Itu




Assalamualaikum..

Salam pagi Isnin yang ceria.. semoga hari ni lebih baik daripada hari semalam.. hari ni masuk hari ke 4 berjauhan dengan suami tersayang.. setakat ni perasaan masih tenang, cuma sesekali perasaan sayu tu hadir.. perasaan rindu? haruslah sentiasa ada.. tapi dipendam jauh dalam sudut hati.. 

Untuk yang belum tau ke mana encik adiey pergi, maaf kerana lewat menceritakannya.. bukan sengaja, tapi keadaan belum mengizinkan.. 

Syukur Alhamdulillah kerana Allah telah menjemput encik adiey sebagai tetamu ke rumah-Nya.. encik adiey telah pergi menunaikan umrah pada hari Jumaat, 25 April 2012..

Ayah encik adiey merupakan ketua rombongan bagi membantu jemaah yang ingin mengerjakan umrah.. jadi kali ni, ayah dia beria mengajak encik adiey untuk ke sana.. tapi berita tu hanya disampaikan sebulan sebelum tarikh berangkat.. 

Berita yang hanya diketahui sebulan sebelum tarikh berangkat menyebabkan perasaan kitaorang bercampur aduk.. memang gembira, dalam masa yang sama masih terkejut.. namun kitaorang panjatkan kesyukuran yang tak berbelah bahagi di atas rezeki yang dikurniakan-Nya..

Sememangnya kalau ikut perancangan sejak berkahwin, kitaorang memang nak pergi ke sana bersama.. namun, belum rezeki aku untuk ke sana sebagai tetamu-Nya.. memang ada beberapa sebab yang menyebabkan aku tak dapat nak ikut encik adiey kali ni, tapi biarlah aku simpulkan bahawa semuanya sudah ditentukan Allah.. Allah telah merancang sesuatu yang lebih baik untuk kami suami isteri.. insyaAllah..

Semalam hati ni makin sebak & sayu.. makin ramai pulak yang bertanya kenapa aku tak ikut encik adiey sekali? sayu kerana suami jauh di sisi, sedaya upaya nak elakkan perasaan rindu yang melampau kerana takut menjejaskan perasaan dia di sana.. tapi bila soalan tu diajukan, aku jadi sedih.. 





Siapalah yang tak nak ke rumah Allah? apatah lagi mengerjakan ibadah Umrah bersama yang tersayang.. isteri mana yang tidak mendambakan untuk bersama suami tersayang memohon hajat bersama di hadapan Kaabah?

Tapi, jika tertulis belum rezeki-Nya untuk kita ke sana, kita kena redha & faham ketentuan tersebut.. jika kita ada wang ringgit sekalipun, kalau belum tertulis rezeki kita untuk ke sana, kita x ke sana juga.. semuanya rezeki ketentuan daripada Allah..

Mungkin ada yang terguris hatinya bila aku buat kenyataan kat atas ni.. tapi, aku nak tekankan bahawa pergi menunaikan umrah tersebut bukanlah seperti kita pergi bercuti.. kalau bercuti, sememangnya pelik jika suami pergi bercuti meninggalkan isteri.. tapi, ini soal menunaikan ibadah sebagai tetamu Allah.. Allah dah menetapkan siapa yang bakal menjadi tetamu-Nya.. kita hanya berusaha & berdoa agar ada peluang untuk kita merasa menjadi tetamu-Nya untuk beribadah di sana.. insyaAllah..

Aku doakan agar ada rezeki untuk kita semua ke sana satu hari nanti.. aku jugak berharap akan ada rezeki dari-Nya untuk aku menjejakkan kaki ke sana, dan berharap kali itu aku pergi bersama suami yang mampu membimbing aku dengan lebih baik untuk beribadah di sana kerana pengalamannya kali ni..

Di kesempatan ni, aku nak minta jasa baik semua agar mendoakan agar encik adiey diberikan kesihatan yang baik, selamat menunaikan umrah dengan tenang & agar dia selamat pulang ke sisi keluarga hendaknya.. hanya Allah yang mampu membalas jasa baik korang dengan titipan doa tersebut buat encik adiey.. semoga Allah memurahkan rezeki & merahmati kehidupan korang hendaknya.. insyaAllah..


www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

18 comments:

  1. jangan sedih2 tau.....kita masih belum dijemput ke sana..kalau dah memang rezeki kita bila2 masa pun kita akan dijemput

    ReplyDelete
  2. Jgn sedih2.. krn suami pergi menunaikan ibadah.. doankan yg terbaik utk dia... InsyaAllah akan dtg akan ada rezeki utk korg berdua pergi bersama...

    ReplyDelete
  3. sue pon teringin sgt nak jejak kaki kt sana... tapi masih belum rezeki kita... sabarlaa inyallah kita juga bakal dijemput... sama ada awal atau pun lambat....

    ReplyDelete
  4. semoga en adiey selamat pergi dan selamat kembali..ingat die kene tukar tempat keje..rupenyer die gi umrah...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, rezeki en adiey dapat pergi dulu tu. moge semuanye selamat disana & selamat kembali semula ye

    ReplyDelete
  6. Syukur la... En Abg Adiey ke Tanah suci dulu, moga pas ni, ade rezeki dpt la bwk bersama isteri kesayangan dia yg sowang ni... moga dipermudahkan Allah swt..InsyaAllay Zana...

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah suami zana selamat sampai ke tanah suci.. InsyaAllah dgn izin Allah zana akan dpt ke rumah Allah juga.. Zana jaga diri baik2 ye

    ReplyDelete
  8. InsyaAllah akan ada rezeki pergi sama.. :)

    ReplyDelete
  9. mungkin belum ada rezeki buat zana ke sana...insya allah pasti akan berkunjung kesana jua..

    ReplyDelete
  10. takpela adieza..doakan yang terbaik untuk semuanya.
    InsyaAllah adieza pon akan bakal jadi tetamu Allah, jika diizinkanNya

    ReplyDelete
  11. alhamdulliah dah sampai rezeki ur husband ke rumah Allah khen
    x per kejap jer tue lagi pun dia gi buat ibadah
    sure doa`s yang baik2 jer untuk si isteri terchenta @.@

    ReplyDelete
  12. syukur alhamdulillah..takpelah suami gi dahulu...leh kirim doa...semoga dia dpt doakan yg baik2 utk kalian...manalah tau balik2 nnti dpt baby :)

    ReplyDelete
  13. Salam,

    irni stuju dgn ayat2 awak. tu..bukan suma terpilih utk ke rumah Allah itu...sumanya ketentuanNya..cuma kita berdoa smoga satu hari nnti kita dapat jejakkan kaki kesana jua..
    abaikan kata2 orang yg xpaham situasi awak skrg..moga adiey mendapat umrah yg mabrur dan selamat kembali ke sini..
    mana tahu rezeki umrah adiey ni moga ada khabar gembira utk awak plak nnti..amin

    ReplyDelete
  14. InsyaAllah sampai masanya nanti, dengan izin Allah zana dapat ke sana..

    ReplyDelete
  15. Sedih pulak baca entry ni zana oii.. Walaupun ida nye JUNE pack, tapi Zana call je ida, berdesssuup ida datang Ptrajaya! Heeee~

    ReplyDelete
  16. yes!betul tekaan noora...alhamdulillah..noora pun selalu terfikir2 bila nak dapat ke sana...apa yang zana cakap tu betul...InsyaAllah satu hari nanti kita akan dapat jadi tetamu Allah..aminn=)

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ