Thursday, January 3, 2013

Amalan Kebaikan Di Awal Pagi


Untuk amalan pertama, kita digalakkan untuk memandangkan orang dengan penuh rasa kasih sayang.. bukan maksudnya berkasih sayang sampai bercinta.. *takut ada pulak yang pandang isteri orang lain dengan penuh kasih sayang sampai lupa kat isteri sendiri.. maksud kasih sayang kat sini, cuba penuhkan rasa belas kasihan, prihatin dan saling bantu membantu.. awal pagi kita dah membantu orang lain, insyaAllah kehidupan kita sepanjang hari akan lebih dipermudahkan Allah..

Untuk amalan kedua, kita jangan memandang rendah pada orang lain.. jangan hanya kerana kita ada pangkat, kita lupa pada orang bawah.. jangan ego dan somobong sampaikan orang lain terasa hati dengan sikap kita.. hulurkan senyuman seikhlas hati di awal pagi pada setiap orang.. kalau awal pagi kita rajin senyum, insyaAllah kehidupan kita sepanjang hari akan lebih gembira dan bahagia hendaknya..

Untuk amalan terakhir, kita kena selalu memaafkan kesalahan orang pada kita.. lupakan segala rasa sakit hati, dendam dan marah pada orang lain.. mintak maaf pada orang yang paling dekat dengan kita di awal pagi.. contohnya, suami memaafkan isteri bila bangun dari tidur sambil mencium ubun-ubun isteri dan berdoa yang baik-baik untuk isterinya.. kalau seawal bangun tidur kita dah memaafkan kesalahan orang, insyaAllah sepanjang hari kehidupan kita akan lebih tenang & tenteram..

Salam sayang untuk semua!!

With love,
~aDieyZa~


Photobucket

4 comments:

  1. pepagi sebelum g keje...pandang wajah yg tersayang..:)rasa wah!dunia ini ana yang punya laaahh...hihihii~ thanks sharing akak..:)

    ReplyDelete
  2. insyaalah... terima kasih kongsikan kata² semangat mcm ni... walaupun xde mood sebenarnya nak senyum penat huhuhuhuhu.....

    ReplyDelete
  3. Pepagi hari padang wajah kesayangan, terus tak jadik pegi kerja... HAHHAHAA!!!

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..