Thursday, August 16, 2012

Isu Zuriat di Hari Raya - Lemparkan Senyuman


Semalam dah siap packing barang2 untuk balik kampung.. masa tengah packing2 tu, terfikir yang ni merupakan kali ketiga aku packing barang balik kampung beraya berdua.. mungkinkah tahun depan situasi tu akan sama? mungkinkah tahun depan situasi tu akan berubah? hanya Allah yang tahu segala-galanya.. 

Untuk raya tahun ni, dah bagitau encik adiey yang aku x kan jawab segala soalan berkaitan isu zuriat.. kalau ada yang bertanya, aku hanya akan lemparkan senyuman semanis mungkin.. ya, hati aku x cukup kuat untuk menjawab.. biarlah senyuman yang dibalas... biarlah senyuman yang menjadi jawapan kepada setiap persoalan.. 

Tak perlu kata2 sindiran, tak perlu jawapan yang panjang, tak perlu alasan untuk dilontarkan dan tak perlu kata2 baik mahupun sinis yang akan diberikan.. hanya SENYUMAN!!

Bagi yang masih berdua, sebenarnya hari raya merupakan antara masa yang paling ditakuti oleh kami semua.. ya, DITAKUTI! kami takut dengan soalan2 yang tiada jawapan untuk diberikan.. hati kami takut dengan soalan2 yang terlalu pedih untuk didengar.. jadi, kepada yang tidak merasainya, janganlah jadikan Syawal ini sebagai waktu untuk melukakan hati insan lain.. berilah mereka peluang untuk tersenyum gembira di Hari Raya..

Kepada mereka yang senasib dengan aku, percayalah bahawa kita diuji oleh Allah kerana Allah sayangkan kita.. kita diuji oleh Allah kerana Allah tau yang kita boleh menghadapinya.. sesedih mana pun kita dan sepedih mana pun hati kita, yakinlah bahawa Allah sentiasa memberikan yang terbaik buat diri kita.. insyaAllah..

Bertabahlah wahai hati.. redha itu perlu, sabar itu perlu dan yakin itu perlu.. insyaAllah segalanya akan berlalu tanpa duka dan pilu...
Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

22 comments:

  1. Salam Perkenalan dik.. x sangka kite meluahkan mende yg sama.. RAYA=DUKA buat kita.. hanya kita2 je yg memahami.. semoga ada cahaya buat kita.. amin..

    ReplyDelete
  2. zana, yani sampai nak gi bercuti ke cameron raya ni, salah satu cara nak mengelak drpd disoal dgn soalan berpuaka tu...tp ntah la, tak tahu sama ada hati ni mampu bertahan ke tak...

    ReplyDelete
  3. bersabar la wahai hati..InsyaAllah pasti ada rezeki meyusul tak lama lagi... jijah pon terkena tempias sekali nanti ni..huhuhu

    ReplyDelete
  4. as salam zana, actualy sye pn mgalami situasi yg sme dgn zana..ape yg zana lalui,sye faham..sye pn takot nk hadapi soklan2 cepu emas tu..tp percaye rezeki kte pasti ad nnti..jemput visit my blog http://anisxora.blogspot.com/
    **salam perkenalan dr sye..

    ReplyDelete
  5. Dgn hanya senyuman mungkin org itu takkan tanya lbh byk lagi.. kite mempunyai nasib yg sama.. InsyaAllah Allah makbulkan doa kite..

    ReplyDelete
  6. Tulah Zana..tak sanggup kan..maybe Intan akan bagi senyuman pahit kot..huhu..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    Kuatkan semangat dan lemparkan seikhlas senyuman...InsyaAllah ada rezeki..
    zana blh tgk kat link ni ye http://nourfieza.blogspot.com/2012/08/tip-hamil-dengan-shaklee-gla-complex.html

    ReplyDelete
  8. senyum memang jawapan yang terbaik..nana doakan tahun depan zana senyum dengan baby pulak ye..always remember perancangan Allah tu yang terbaik..

    selamat hari raya zana and adiey =)

    ReplyDelete
  9. selamat hari raya zana...
    mohon maaf jika terkasar bahasa....

    luahan lebih baik dari disimpan dlm hati...moga doa zana didengari olehNYA..amin..amin

    ReplyDelete
  10. nory pon nk senyum je kalau org tanya bab anak ni...huhu..
    nape lah dorg suke tnya soklan yg xde jawapan tu kan..
    x pikir lgsung tntang perasaan kite ni..

    ReplyDelete
  11. akk pernah alami situasi zana. kadang kala akk lemah, menitis air mata ngan soklan pedas...harap zana kuat & tabah ngan soklan2 yg dterima

    ReplyDelete
  12. betul tu.. teruskan senyuman krn Allah lbh tahu...

    ReplyDelete
  13. Zana,
    Senyum jer..kalau dijawab yang menyakitkan hati nnt berdosa. Kalau senyum dapat pahala.

    Insya Allah..tiba masanya nnt kita akan dpt juga nikmat utk mempunyai anak..

    ReplyDelete
  14. lemparkan la senyuman seikhlas hati Zana..
    jgn ade rasa sedih.. hari raya, hari bergembira buat kite semua umat Islam
    Zana, jgn senyum je, kata lah kat mereka yg setia bertanya, "doa kan kami ade zuriat"
    kalo senyum tu, tak cukup kot... mesti tak puas hati n akak terus bertanya, jwplah "kita makan kuih raya dulu la"... jgn pikir sgt soal zuriat, tu kan kerja Allah swt...
    kuatkan hatimu ya Zana...
    semoga raya kali ini, bermakna utk kita yea..

    ReplyDelete
  15. betul tu,bg yg x mengalami diorg taktau kan,sabar ye zana.oh ya..akak ada buah zuriat dr mekah,kalu zana nak cuba bgtau akak ye.kakak akak beli masa pg umrah hari tu.

    ReplyDelete
  16. Betul sokong.. dalam keadaan sue skrg pon masih takot sbb masih awal n kalu bleh tak org tahu... ssh juga sue nak hadapi ujian nie... sue juga akan cuba lemparkan senyuman semanis mungkin... berdoa agar mulut nie tak celupar cakap apa2... hu3,,,

    Salam Aidil Fitri buat Zana & Adi...

    ReplyDelete
  17. saya lebih lama berdua dari awak..
    tapi Alhamdulillah keluarga terdekat dari dulu tak tanya lebih2. sume tau anak tu ketentuan Allah. cuma sesekali rasa janggal, org jln bwk anak tapi kita masih berdua.

    yg suka tanya melampau biasanya sedara jauh, org2 tua. sbb dia senang dpt anak, dia mcm pelik kita dah lama kawin tak beranak. jwpn biasa saya.."Allah blm bagi rezeki, doakan je lah ya..". Tak payah ckp lebih2 dgn org gini.

    jgn stress ya..ramai yg senasib dgn kita.

    ReplyDelete
  18. salam zana....byk2 bsabar n bdoa yer...sesungguhnya Allah ader perancanganNya sendiri utk zana n hubby...
    mama mikael nk ucapkan selamat hari raya aidilfitri yer..mohon maaf zahir & batin atas segala salah silap...

    ReplyDelete
  19. salam zana...

    moga awak kuat ye....disamping kita bersuka ria time raya ni,mesti ade terselit juga rasa tak best tu...huhuhu....moga senyuman tu seikhlas mungkin,mana tau org2 asyik bertnya tu mendoakan zana...

    selamat hari raya zana....

    ReplyDelete
  20. insyaallah ada rezeki nti...hanya DIA yang Maha Mengetahui..
    **selamat hari raya zana...maaf zahir dan batin...

    ReplyDelete
  21. Senyum je? Thats not me! HAHAHAH~ Tahun pertama , kedua, boleh lah ida senyum je bila diaorang tanya perli perli, sindir sindir.... Dah tu hati kita balik sakit! So, tahun ni ida akan jawab! HAHHAHAHHAHA

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ