Friday, February 25, 2011

TiPs BerDaMai SeLePaS PerTengKaRaN


JANGAN MERAJUK
apabila bergaduh, jangan suka merajuk.. ini kerana ia boleh memburukkan keadaan.. walaupun cara merajuk boleh mendorong suami untuk mengalah, namun strategi merajuk tidak membawa kedamaian yang kekal.. semakin kuat dan lama merajuk, semakin susah bila mereka hendak berdamai..



JANGAN MENGHUKUM
dalam pertengkaran, masing-masing cenderung mahu menghukum satu sama lain kerana hendak memuaskan hati yang sakit atas kata-kata berbisa.. jika berniat untuk berdamai, jangan bersifat menghukum pasangan..



JANGAN BERDUSTA
sekiranya pasangan kita ingin berdamai, janganlah kita sengaja jual mahal.. janganlah pura-pura tidak sudi kerana perbuatan seperti itu ada risikonya.. dia mungkin menyangka kita betul-betul tidak sudi dan tidak mahu berdamai.. akibatnya dia terdorong bersedia untuk melupakan usaha berdamai..


BERHENTI BERBAHASA NEGATIF
ada dua bahasa yang sering diucapkan jika bergaduh iaitu bahasa tuduhan dan celaan.. sekiranya ingin berdamai, berhentilah daripada menggunakan bahasa negatif.. gantikan kejian dan cacian dengan pujian atau sanjungan yang pastinya membahagiakan pasangan..


MULAKAN BERDAMAI
sebaik pertengkaran tercetus, salah seorang daripada pasangan perlu mengambil inisiatif untuk memulakan perdamaian.. tidak salah sesekali menjatuhkan eso sebagai lelaki asalkan rumah tangga dapat dipertahankan..


LUPAKAN KISAH LALU
setelah berdamai, jangan sesekali bercakap tentang pertengkaran tersebut.. jangan sesekali ungkit perkara lalu yang boleh membangkitkan konflik.. aoa kata anda bercerita tentang suatu perkara yang lebih menyeronokkan untuk dibuat dan difikirkan pada masa hadapan..


SUMBER : Terapi Perkahwinan oleh Dr. Ismail Tambi

9 comments:

  1. i setuju, tapi kalau i, part yang susah --- jangan merajuk, ni, i lemah sikit hahaha.. kalau tak buat macam tak lengkap

    ReplyDelete
  2. uhuk2...lately N cpt merajuk...kekekeke

    ReplyDelete
  3. bagus info ni.tp eka mmg suka merajuk.kdg2 terpikir gak.stahun dua, mahu la dia layan rajuk ni...10-20 thn nanti tak tau la camne...arap2 eka berubah satu hr nanti...

    ReplyDelete
  4. em's family, semua perempuan mcm tu dear.. mmg kuat merajuk.. tp kalau boleh elakkan, kita cuba elakkan k..

    ReplyDelete
  5. faiz farish, sesuai utk ko yg baru nak mabuk bercinta.. hihihi

    ReplyDelete
  6. N, maybe sebab baby kot.. xpe, kalau boleh elakkan, N cuba elakkan k..

    ReplyDelete
  7. eka, sama2 kita cuba utk elak dr merajuk k..

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..