Thursday, March 7, 2013

Spontaneous Thursday - Naluri Keibuan



Walaupun belum memiliki anak sendiri, kami masih ada naluri keibuan.. jangan sangka kami yang belum ada anak ni tak sayang dekat kanak-kanak.. kadang-kadang kami ni lebih sayang dekat kanak-kanak sebab kami selalu mengimpikan kehadiran anak di dalam perkahwinan..

Belum ada anak tak bermakna kami ni bersikap kebudak-budakkan.. manja kami hanya dengan suami.. kerana hanya meluahkan rasa manja pada suami sahaja, mungkin ada yang nampak kami seperti keanak-anakan.. tapi, hakikatnya jauh di sudut hati kami dah terpendam naluri keibuan yang membuak-buak..

Kalau nak dikatakan hanya yang ada anak sahaja ada naluri keibuan, macam mana dengan kes pembuangan bayi? macam mana dengan kes penderaan kanak-kanak? mana perginya naluri keibuan sampai ada yang sanggup buang bayi? mana perginya jiwa keibuan sampai tergamak mendera anak sendiri???

Kalau nak dikatakan kami yang belum ada anak ni tak ada naluri keibuan, macam mana kami terlalu berusaha untuk bergelar seorang ibu? macam mana kami perlu tunjukkan lagi supaya kami yang belum ada anak ni dilihat ada naluri keibuan tu? perlu ke naluri keibuan tu ditunjuk dan ditayang pada semua orang? perlu ke kami bagitau semua yang kami memang ada naluri keibuan?

Walaupun kami belum ada anak, tapi kami tetap menyayangi kanak-kanak.. malah, ada antara kami yang lebih sayangkan kanak-kanak kerana kami tidak pernah merasa kehadiran kanak-kanak setiap hari dalam kehidupan kami suami isteri.. 

Jangan pernah menganggap kami yang tiada anak ini tiada naluri keibuan!! kami masih mempunyai hati dan perasaan.. bayangkan diri anda di tempat kami.. sanggupkah anda digelar wanita yang tidak mempunyai naluri keibuan??? kuatkah jiwa anda dipandang rendah oleh orang lain hanya kerana anda tiada anak??? sabarkah perasaan anda bila ada yang terlalu sibuk bertanya tentang hal perkahwinan anda???

Nota cinta: anak itu rezeki Allah.. Allah yang memberi dan Allah juga yang boleh menariknya kembali.. *peringatan untuk diri sendiri...

Salam sayang untuk semua!!

With love,
~ aDieyZa ~

Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

14 comments:

  1. sokong zana!!!!...insyaAllah ade rezeki anak dr Allah..cume xsmp lagi..mari kite sama2 berdoa supaya rezeki tuh smp kat kite okayh..amin..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum zana, sedih baca ni. Mudah-mudahan Allah memberi kita rezeki anak insyallah :)

    ReplyDelete
  3. hemm.. siyes.. teman pun rasa sedih baca entri awk.. mudah2an Allah kurniakan kita baby cepat2.. moga Allah murahkan rezeki kita semua.. aminnn..

    done follow.. jom singgah sini lak.. n follow sekali yea.. =) http://tengkubutang.blogspot.com/2013/03/wordless-wednesday-i-hate-this-bagi-3.html?showComment=1362620836873#c8233176151603559504done

    ReplyDelete
  4. kadang-kadang yang ada anak pun tak sayang anak... Sabarlah... boleh usaha macam-macam cara, tradidiosional, moden, cara Islam, atau ambil anak angkat...

    Saya sendiri ambil anak angkat, kemudian terus dapat anak sendiri. niat ambil dan usaha mengurut seiring...alhamdulillah...
    tapi sebelum ada anak, tinggikan dulu kesabaran, tambah ilmu psikologi kanak-kanak dan pendidikan awal kanak2...

    ReplyDelete
  5. Jgn sedih2 yer kak... Big hug 4 u :)

    ReplyDelete
  6. saya sokong 100%... sayang zana & kawan TTC yang lain.. sesungguhnya usaha kita tiada siapa yang tahu, betapa susah & payahnya nak bergelar ibu. ALLAH pilih kita untuk jalani semua ni... kita adalah yang TERBAIK!

    ReplyDelete
  7. bersabar lah ye..mulut org mmg tak boleh ditutup, dia tak merasa apa yg org lain rasa sebab tu dia ckp mcm-mcm..

    ReplyDelete
  8. Sayang zana! Zana sayang ida kannnnnnnnn .. Jom hugs sama sama!!! ;))

    ReplyDelete
  9. betul tu, kakak ipar, belum ada rezeki nak dapat anak, tapi sgt laa penyayang, kalau apa2 jadi pada anak buah, dia dulu meluru ke depan.. sabar ye zana, insyaallah moga satu hari nanti rezeki tu akan tiba, sama-sama kita doakan ye

    ReplyDelete
  10. sayang pada anak buah dah cukup menggambarkan sifat keibuan juga...

    ReplyDelete
  11. siapala yg bercakap cmtu..
    ni madam pun lom jadi ibu, bila tgk org dera anak menangis2 kasihan?
    tu bukan naluri keibuan kah???

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ