Tuesday, March 19, 2013

Tong Kitar Semula Unik & Kreatif

 
Pertama kali aku tengok recycle bin ni terus fikir "instagram!!".. hahahaha.. ini semua poyooooo.. tapi tu lah hakikatnya.. sesuatu yang menarik rasanya harus dikongsi bersama.. Unik! Cool! Kreatif! Memang tong kitar semula ni unik dan kreatif..
 

Kalau tanya aku sendiri, aku rasa ni jarang jugak kitar semula.. tapi sebulan sekali hantar jugak la botol-botol air, bekas-bekas sabun basuh baju/shampoo, tin-tin biskut/milo dan surat khabar.. tak adalah banyak sangat, tapi hantar jugak la.. *nanti aku try review tentang pusat kitar semula ni yer..
 
Kadang-kadang ada jer yang cakap, kenapa perlu susah payah hantar ke pusat kitar semula.. buang jer la kat tong sampah.. tapi, biarlah orang lain nak kata menyusahkan ke apa.. yang penting kita berusaha untuk memelihara bumi tempat di mana kita bernafas...
 
Kalau nak cerita tentang amalan kitar semula yang aku rasa paling selalu aku buat adalah beli barangan yang jenis "refill pack"..
 
Contohnya beli sabun mandi yang refill pack.. then masukkan semula sabun mandi tu dalam bekas yang sedia ada dibeli sebelum tu.. tapi, jangan gunakan lama sangat satu-satu bekas tu.. guna dalam 3 bulan then boleh la tukar bekas baru.. atau nak lagi jimat, gunakan bekas khas untuk simpan sabun (selalunya bekas kaca/plastik)..
 
So dari kaedah ni, kita dapat jimatkan penggunaan botol/bekas yang tidak diperlukan.. maybe nampak simple & maybe ada yang kata kedekut, tapi sebenarnya kaedah ni bukan jer boleh menjaga alam sekitar tapi boleh menjimatkan duit.. sebabnya, barangan refill pack ni lebih murah daripada yang jenis full pack.. :)
 
Nota Cinta: Kalau korang ada amalan kitar semula yang selalu korang buat, boleh la share.. mana tau boleh diamalkan lebih ramai orang kat luar sana..
 
Salam sayang untuk semua..
 
With love,
~ aDieyZa ~
 
 
 
Photobucket

12 comments:

  1. ida pun kalau beli sabun ke pewangi, beli refil je, then masuk ke dalam bekas yg ida sendiri sedia tuk refil tu. jimattttttt..... barang2 tu semua ida tak hantar pusat, ida g jual .. hahhahahhaha. jual kat tempat yg terima, then diaorang akan recycle laaa ;))

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. very the unique! nak bubuh depan rumah camni gak. hehehhee

    ReplyDelete
  3. cantik...
    samalah dengan MIL, barang yang bole dikitar semula akan dikumpul...jangan buang katanya

    ReplyDelete
  4. la..igtkan tong kecik..mcm ilusi optik pulak..

    by the way, mmg unik..

    ReplyDelete
  5. lawanya...
    cantiknya...macam ni nak buang sampah pun tak sanggup hahaha

    ReplyDelete
  6. hehe..comel kot tong-tong tuh..jadi sng orang nak masukkan brg recycle sbb tgok tong jer dah tahu..

    ReplyDelete
  7. menarik2...at least trus2 leh nampak tong sampah tu boleh buang ape..hehe

    ReplyDelete
  8. kreatif..buat tong mcm ni lg org senang nk paham. akk mmg slalu beli brg2 refill pack

    ReplyDelete
  9. wah menarik..bagus inisiatif ni :-)

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..