Tuesday, March 26, 2013

Perkongsian Suami Isteri: Isteri Suka Cakap Terbalik?

Hari tu terjumpa satu perkongsian yang menarik daripada seorang pakar motivasi yang lebih dikenali dengan nama Pak Utih (FB : Ahmad Shafiai Uda Jaafar).. perkongsian tentang komunikasi antara suami dan isteri..

Memang menarik dan bermanfaat... tanpa sedar rupanya memang perkara tu adakalanya berlaku dalam perkahwinan aku sendiri.. isteri ni memang selalu berkias-kias.. kalau nak bagitau sesuatu, lebih suka berkias.. lepas berkias, berharap sangat suami akan faham apa yang kita maksudkan.. tapi sebenarnya, lelaki tak boleh selalu membaca apa yang isteri kiaskan.. lelaki lebih suka sesuatu yang terang dan jelas..

Kalau nak baca perkongsian menarik tu boleh baca melalui link di bawah ni.. aku ada jugak copy beberapa ayat yang menarik dalam perkongsian tu..

PEREMPUAN SUKA CAKAP TERBALIK, ORANG LELAKI DENGAR MACAM PELIK
 

Wanita memang suka menggunakan proses komunikasi cara ini untuk menyampaikan mesej terutama sekali kepada orang yang dia sayangi. Bagi mereka, jika orang yang dia sayangi ini memahami apa yang dia ungkapkan dengan tepat, maka orang itu dilabelkan sebagai seorang yang romantik.
Sebagai contoh kalau mereka berdua sedang menaiki kereta dalam perjalanan yang jauh dan isterinya berasa lapar. Pada masa itu mereka sedang melalui deretan kedai-kedai makan. Terdapat beberapa ungkapan yang tidak terus yang wanita gunakan untuk memberitahu suami yang mereka lapar.

Mereka tidak sanggup mengungkapkan perkataan, “Abang saya lapar, berhenti di kedai makan depan itu sekarang”. Mereka akan menggunakan bahasa tidak terus seperti berikut, “Abang tak lapar ke?”. Atau, “Dulu kita pernah makan di kedai depan tu kan, sedap masakannya”. Atau, “Tomyam kedai di depan tu sedapkan Abang”.

Dan banyak lagi ungkapan-ungkapan yang kebanyakan lelaki tidak faham. Maka suami yang romantik ialah apabila sahaja dia mendengar isyarat ini, dia telah tahu bahawa isterinya sedang lapar dan mahu makan. Tanpa bersoaljawab, dia terus sahaja membelokkan keretanya ke halaman deretan kedai makan dan mencari pakir yang dekat dengan restoren yang dia sebut tadi.

Namun kebanyakan lelaki tidak faham dengan bahasa-tidak-terus ini. Minda lelaki yang memiliki lebih sepuluh kali “grey matter” daripada wanita yang tugasnya hanya memproses maklumat, kurang dapat mengaitkan ungkapan atau ayat-ayat yang berlapik-lapik ini. Kefahamannya hanya bergantung kepada apa yang diucapkan. Dia tidak pandai untuk mentafsirkan apa yang tersirat daripada apa yang tersurat. Oleh itu, jika isterinya beri isyarat. “Abang tak lapar ke?”, Dia akan jawab, “Tak lapar” dan meneruskan pemanduannya. Kecewalah isteri ini dan suaminya ini akan dicopkan sebagai tidak romantik.

Mengapa orang lelaki tidak faham bahasa perempuan ini ialah kerana kebiasaannya orang lelaki berkomunikasi menggunakan ayat yang pendek, terus, tepat kepada maksudnya dan penuh dengan fakta. Lelaki dengan watak kepimpinan dan penguasaan sering menggunakan komunikasi ini untuk mendapatkan kuasa dan sokongan daripada orang lain..


Oleh itu nasihat kepada suami yang ingin memahami bahasa terbalik isterinya ialah,

 1. Bila isterinya bersuara, cuba dengar betul-betul ungkapannya dan lihat juga air muka serta pandangan matanya. Pasti kita boleh memahami maksudnya sama ada terus atau terbalik melalui tonasi dan bahasa badannya.
2. Kalau suami masih merasai tidak faham maksudnya, cepatlah bertanya secara terus terang, “Apa maksud awak tadi?”.
3. Bila suami telah memahaminya, maka simpanlah ilmu dan kemahiran ini untuk digunapakai masa depan apabila diucapkan oleh isterinya nanti. Pastinya suami ini dilebelkan sebagai lelaki yang paling romantik.
4. Terimalah cara bahasa terbalik yang amat memeningkan kepala ini sebagai tanda isteri masih sayang kepada kita. Kebiasaannya, isteri tidak menggunakan kaedah ini kepada sesiapa sahaja yang dia tidak kenal melainkan kepada orang yang dia sayangi dan teman sejenisnya


Kepada isteri pula,

 1. Sebelum anda menggunakan bahasa berbahasa ini kepada suami, sila lihat dulu keadaan suami anda. Jika dia dalam keadaan serius atau kelihatan letih atau mengalami stres, jangan gunakan lagi pendekatan ini. Dibimbangi, ketidakfahamannya nanti boleh menyebabkan jiwa panas barannya mengganas.
2. Kalau keadaan suami kelihatan ceria dan bersedia untuk bergurau senda, bolehlah anda bermanja-manja menggunakan bahasa terbalik berpusing-pusing ini untuk menagih kehendak dan keperluan anda. Kalau dia tidak faham juga, anda hendaklah dengan suara manja menerangkan maksud sebenar. Jangan mengharapkan dia faham sendiri kalau dia kelihatan tidak faham. Nanti anda juga yang kecewa.


Salam sayang untuk semua!!
With love,
~ aDieyZa ~
  
 
Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

9 comments:

  1. Ada terbaca jugak benda alah ni semalam..mmg orang pompuan macam ni kan..suka cakap berlapik2..hehe.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. yes i get it! mmg suka cakap double meaning :)

    ReplyDelete
  3. selamat pagi ...
    singgah pagi
    apa khabar pagi nie.. dah makan ke?

    ReplyDelete
  4. singgah pagi..
    nieyl kena ckp skali je..
    klu kena ulang...mmg x same mcm ayat first..hehe~

    ReplyDelete
  5. Hehe..suka sgt..so hubby BE mmg seorang yg romantik lah walaupun mukanya nmpk garang.. (^_^)

    ReplyDelete
  6. seperti biasa, zana mmg suka bagi tips tau., i lebiuuuuuuuuuuuuuuu muah muah!

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ