Thursday, July 19, 2012

Bila Abah Sorok Pokok Bunga..

Kalau mak, dia memang suka sorokkan baju atau tudung yang dia beli dari abah.. kononnya takut abah bising dia asyik membeli jer.. perangai ni biasa di kalangan perempuan kan.. tapi, perangai menyorok2 barang ni pun dilakukan oleh abah aku jugak.. 


Abah suka tanam pokok bunga.. dari dulu memang dia yang akan tanam bunga.. mak tolong siram jer pokok2 bunga tu.. anak2 pulak tolong tengok jer.. hahahaha.. x senonoh! 

Abah selalu sorokkan bunga yang dia baru beli dari mak.. sorok di celah pokok2 besar.. dah seminggu baru letak kat tempat yang sepatutnya.. lepas tu akan berlakulah perbualan seperti di bawah:

Mak: pokok baru ke tu??? *sambil cekak pinggang
Abah: tak lah.. dah lama beli pokok tu, dekat 2 bulan dah.. sayang yang x perasan kot.. *jawab tanpa pandang muka mak sebab nanti mak tau abah bohong
Mak: cantiklah bunga tu, pandai abang pilih.. nape beli bunga x ajak sayang? *memuji dengan tujuan abah teruja dipuji sampai x sedar dia akan bocorkan rahsia dia sendiri
Abah: masa abang beli minggu lepas, sayang sibuk menjahit.. tu yang abang beli sorang..
Mak: minggu lepas??? tadi kata pokok tu dah lama.. kantoi dah!
Abah: eh?? alaaaaaaaaa.. kantoi sudah!

Pernah dulu abah kantoi beli 1 pokok bunga harga RM300.. seminggu abah  cuba rahsiakan, tapi last2 kantoi jugak.. kisahnya mak pergi kedai bunga tu nak jumpa isteri tokey kedai bunga.. ada hal pasal persatuan wanita, bukan sebab nak beli bunga pun.. sekali tu, isteri tokey tu cakap macam ni:

Isteri tokey: ha kak, nak beli bunga ke? bunga yang suami akk beli minggu lepas tu ok x? cantik kan bunga tu.. pokok jenis baru tu.. baru sampai, suami akk terus beli.. 
Mak: pokok yang mana pulak ni??
Isteri tokey: ala, pokok yang daun dia jenis baldu tu.. yang warna purple tu la.. yang RM300 tu.. baru jer suami akk beli minggu lepas..
Mak: RM300??????? aku balik dululah eh.. pasal hal persatuan tu, kita bincang esok jer la..

Balik rumah, terus mak cari pokok bunga tu.. abah sorokkan pokok tu disebalik pokok2 yang dah lama.. hahaha.. mak jumpa jer pokok tu, mak alihkan kat depan rumah.. sekali bila abah nampak pokok tu kat depan rumah, terkejut la abah.. maka, terjadilah dialog kat bawah ni:

Mak: cantik kan pokok tu abang? *sambil kenyit2 mata kat abah, tapi still cekak pinggang
Abah: aaa.. aaa.. cantik.. *buat muka confuse sebab pelik macam mana pokok tu dah beralih
Mak: kalau pokok macam ni kan, berapa eh harga dia? *kenyit2 mata lagi
Abah: aaa..aaa.. x taulah.. *muka dah cuak sebab rahsia dah pecah
Mak: tadi tengok kat kedai bunga Zainal, isteri dia kata pokok ni harganya RM300 tau! *jeling abah sedalam-dalamnya..
Abah: kantoi sudah! 
Mak: pandai eh berahsia! *sambil tarik hidung abah
Abah: hahahahaha..

Nota cinta: daripada 5 orang anak perempuan, sorang pun x ada ikut perangai abah yang suka tanam dan menjaga pokok bunga.. hahahahaha..

www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

11 comments:

  1. comel! mak mentua saya pun suka bunga & pak mentua saya tukang support.. dia selalu cakap kat anak-anak dia.. "kalau korang nak beli ape-ape untuk mak belikan aje bunga"

    ReplyDelete
  2. lawak la citer nie.
    ingtkan laki xtau bela pokok bunga.
    rupa2 ada gak eh..
    so sweet bla bab sorok2.
    hahahhaha....pasangan romantisnye..
    syadu bc..

    ReplyDelete
  3. comelnye mak ng abah zana... best2 lovely jer

    ReplyDelete
  4. nana pulak mak nana yang gila bunga ni..especially orkid =)

    ReplyDelete
  5. hehe~mak nieyl jer suke bunga2 nie...klu ayah die suke tanam pokok yg boleh kuarkan hasil..hehe...tapi x berhasil pun..sbb ayah kate slalu tanam yg jantan..hehehe

    ReplyDelete
  6. hehehe...comel jer derang....wah mood teringat kat mak ayah ni...=)

    ReplyDelete
  7. sweet je mak ngan abah zana tu..

    ReplyDelete
  8. romantiknya ayah dan mak zana..kak ita suka-suka..harap kak ita mcm tu juga bila dah tua nanti..he..he

    ReplyDelete
  9. Mak ida tak suka bunga.. Tapi dia suka tanam cili, serai, pisang dll.. Abah? Buat buat bodoh je... Balik balik tengok jaring laut dia.. hikhikhik

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ