Monday, July 30, 2012

Percaya pada Qada' & Qadar - Siapalah kita untuk mempertikaikannya?


Sedar x sedar, hari ni dah masuk 10 Ramadhan.. sekejap jer masa berlalu.. dan tanpa sedar, lagi beberapa minggu bakal menyambut Hari Raya.. jika dipanjangkan umur untuk menyambut Hari Raya tahun ni, bermakna ini adalah tahun ke 3 beraya sebagai isteri.. tahun ke 3 juga kami suami isteri beraya dengan keadaan masih berdua..

Bakal dikelilingi 16 orang anak buah di belah keluarga sendiri.. bakal dikelilingi 3 orang anak buah di belah keluarga mertua.. tak lupa juga, bakal dikelilingi biras2 yang sedang hamil.. perasaan yang cukup memerlukan hati aku tabah di Hari Raya nanti..

Ya, hati perlu kuat.. semangat juga perlu kuat.. senyuman manis perlu diukir.. jawapan manis bagi pertanyaan itu juga perlu difikir.. perlu menjaga air mata dari terus mengalir.. perlu menjaga tutur kata agar tiada hati yang terluka.. semoga diberikan kekuatan menghadapi segala yang mendatang..



Kata2 dari suami yang menjadi penguat semangat buat diri ini:
"Percaya pada Qada' dan Qadar.. iaitu mempercayai bahawa segala yang berlaku adalah ketentuan Allah semata-mata.. ada takdir yang mana tidak sesuai dengan apa yang kita hendak dan ada takdir yang selari dengan kehendak kita.. jadi kita hendaklah bersangka baik dengan Allah di atas sesuatu peristiwa atau kejadian yang berlaku di dunia ini.."



www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

18 comments:

  1. yes percaya kepada qada& qadar.Semua org kawin inginkan anak.Kita berusaha berdoa tapi segalanya Allah yg tentukan.Be happy ok.Sama2 kita berdoa.

    ReplyDelete
  2. Betul kata Adi tu Zana.
    Percaya pada Qada' & Qadar.
    Setiap perancangan Allah s.w.t itu ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  3. zana.. kenapa bila sy nk komen..taip panjang2..msti terpadam sndri.. jenuh sy nk taip lain.. huhuhu.. komen box zana je.. org lain xde pon camni..ke sbb sy yg xsabar nk komen.. hihi

    zana..sama la kita..tahun k3 raya bersama tp masih b2.. retak jugak hati ni bila ada baby Jasmin..anak adik.. udah le raya k4, ada aqiqah Jasmin.. huhu bertabah lah wahai hati time tu.. kompom jadi sasaran..
    tu baru family sndri..belom family mertua lagi.. nasib kita ni zana.. nampaknya saya kena pinjam kata2 en Adi tu.. untuk diri sndri jugak..

    ReplyDelete
  4. nanti ada rezki dptla tu... doa byk2...

    ReplyDelete
  5. betul tu zana...kita mst percaya pada qada & qadar....yg lain2 tu urusan Allah swt

    ReplyDelete
  6. jawapan tak perlu yang..cukup dengan senyum =)
    sebab bila kita menjawab, ada soalan susulan..insyaAllah nana doakan dipercepatkan rezeki yang satu tu untuk zana..

    ReplyDelete
  7. zana, sama la mcm yani..raya ke-2 bersama dan masih berdua. raya tahun ni walaupun giliran raya di kampung yani, tapi masih risau kalau2 masih ada mulut tak ade insurans yang gatal2 bagi soalan cepumas pasal anak.

    kadang2 terasa tak nak jumpa sesiapa pun masa raya nanti, biarlah beraya berdua dengan suami di tempat yg paling jauh dari semua, tapi tak adil la pada suami kalau buat macam tu. Dia pun ada keluarga, ada sedara mara yg dia nak jumpa sekali sekala.....herm, terpaksalah tabahkan hati. Sekarang ni kekuatan yani hanyalah pada suami....

    ReplyDelete
  8. Tuhan lebih tahu apa terbaik untuk kita :)

    ReplyDelete
  9. BETUL PERCAYA PADA QADA DAN WADAR... DAN SUE JUGA PERCAYA PADA JANJI ALLAH... INYALLAH... SEMOGA ZANA TABAH HADAPI RAYA INI.. WLPON SUE DAH HAMIL SKRG SUE JUGA HARUS TABAH DENGAN SUME SOALAN PADA RAYA NTN SBB SUE XNAK ORANG TAHU

    ReplyDelete
  10. memahami sgt zana skang nie..sama mcm suami falsya ckp jugak,
    "ALLAH dh susun atur cantik perjalanan hiduo kite..mungkin ade hikmah
    kite xdpt baby lg skang nie"..sedihhhh plak tetibe..uwaaaa..

    sabar kayh zana..falsya doakan yg terbaik buat zana okayh..

    ReplyDelete
  11. sebak baca..dalam famly yana pun ada kes mcm ni..tp lama2 dorang kata da naik lali..mulut manusia kita takbleyh tutup kan..kata2 yang baik dari sang suami..:) termotivate jgk..hee

    ReplyDelete
  12. Alllah itu lebih mengetahuinya...nieyl yg baru nak masuk 4 bulan kwen nie pun,dah rimas org dok bertanya...same2 la kita berdoa yea akak...tabah kan ati..:)

    ReplyDelete
  13. sabar yer akk comel :) ros pun asben ckp mcm tu.. alhamdulillah dlm tempoh ros xpregnt tu, asben dpt beli brg umah n spend byk masa bersama... bila dh dpt anak rasa puas sbb byk masa dihabiskan bbanding yg kawen trus dpt anak.. :) insyaallah bila dh lekat sekali, mungkin jarak anak xjauh :) sayanggg akk...

    ReplyDelete
  14. sabarla..biasala kita x dpt tutup mulut org dr bertanya,insyaAllah pasti ada rezekinya nanti,Allah lbh tahu bila Dia nak bg rezeki tu..berdoalah..

    ReplyDelete
  15. semua telah tertulis buat kita semua...
    insya allah banyakkan berdoa.....

    ReplyDelete
  16. insyaALLAH saat tuh akan tiba jua...PU dulu pun mcm tuh jugak..alhamdulillah berkat kesabaran, PU pregnant...sepanjang tempoh PU 'kosong' tuh PU ada jugak pergi berurut..kot2 la ade mslh dgn peranakan kite kan...

    ReplyDelete
  17. kite serupe..sbr ae u...jom same2 doa semoga allah kurniakn rezki ank wat kite...

    ReplyDelete
  18. salam zana.InsyaAllah,satu hari nanti pasti ada rezeki tuk zana & suami.Aminnn

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ