Monday, October 8, 2012

Pokok Bunga - Mewarisi Hobi Ayah Mertua

Projek hujung minggu Encik Adiey.. Hampir kesemua pokok bunga yang ada adalah sumbangan ihsan daripada abah & mak mertua.. since abah memang suka menanam pokok, menantu yang sorang ni pun gigih la nak menanam pokok.. bila balik rumah mertua, dia ambik jugak pokok mak dia.. terlebih rajin nak menanam la pulak...


Siap bawak tanah dan pasu dari kampung yer.. tanah dan pasu tu beli kat kedai yang jual barang harga RM2.. murah! sebelum nak tanam pokok tu, abah dah bagitau cara nak tanam & jaga pokok tu.. tapi, x payah risau sangat sebab pokok2 tu semua jenis yang senang hidup.. jenis yang berdaun jer.. x perlu nak bunga2 bagai.. maklumlah, isteri x berapa nak pandai jaga pokok2 bunga ni semua.. hehehehe... harapkan suami jer lah kan.. 

Setiap pagi sebelum pergi kerja dia siram pokok2 tu.. siap cakap dengan pokok supaya terus hidup segar dan subur.. balik kerja dia siram lagi sekali pokok2 tu.. siap buang daun2 yang dah rosak dan trim pokok2 tu.. hohoho.. terlebih rajin suami aku tu.. 

Aku bukan x minat bab2 tanam pokok ni, tapi tangan aku ni kalau menanam pokok2 bunga ni x berapa nak menjadi la.. orang kata "tangan panas".. pernah dengar x?? dalam adik beradik aku, semuanya "tangan panas" termasuklah mak aku.. tu yang harap abah jer tanam pokok2 bunga kat rumah tu.. kitaorang adik beradik & mak tengok jer la pokok2 tu membesar dengan sihat & subur.. bila pokok dah berbunga, kecoh la macam kita yang menanamnya kan.. hahhaha...

Ni pun aku rasa x perlu lagi ditambah pokok2 tu.. maklumlah rumah tak ada tanah kan.. kalau duduk rumah teres, agaknya penuh laman rumah dengan pokok bunga.. mewarisi hobi ayah mertua nampaknya.. hihihi.. 

Nota cinta: korang suka ke tanam pokok bunga? ke suka tengok bunga jer?? hehehe
Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

15 comments:

  1. wah!ok la tuh akak...suke menanam bunga...bukan sunting bunga..hehe~ Asben nieyl die suke hiasan dalaman..hehe~bini die nie suka masak..hehe~bab bunga2 nie..asben ngan nieyl x minat...hihihi~

    ReplyDelete
  2. teringin nak membela bunga jugak....rasanya dah pencenlah baru dpt buat cenggini, huhuhu

    ReplyDelete
  3. Ida suka tengok je! HAHAHA ~ Rajinnye Adiey... =)

    ReplyDelete
  4. Kakak pun tangan panas Zana. Tapi tetap nak juga menanam walau bunga keluar sekuntum rasa suka juga. Baguslah en adiey - dia tengok ayah zana rajin tu dia pun rajin sama.

    ReplyDelete
  5. bagus nye...
    best kan klu ade tanah besar kan kan....
    tp tu la.. x rajin.. hahahahah
    suruh adi tanam kt umah ai boleh? jd tukang kebun ai... ahahahahaha

    ReplyDelete
  6. sama la kita.. "tangan panas".. pernah try tanam pokok pandan.. last2 daun kemana. tggl pasu dgn tanah je.. hahahahahahahah...

    ReplyDelete
  7. hari2 pandang pun x apa...
    cantik........

    ReplyDelete
  8. bestnye.. suka menanam bunga yer..
    lawa lah.. lepas ni leh tambah koleksi kan. :)

    ReplyDelete
  9. Zana rajin...........takpela...
    n ada masa utk belek2 bunga...
    Me tak boleh la .. hehehe...

    ReplyDelete
  10. oh,hobi yg bagus ni..ayah sy pun suka menanam pokok mcm ni :)

    ReplyDelete
  11. jarang tanam pokok bunga kat rumah sebab takde masa nak jaga.. kalau tanam pun memnag pokok berdaun hihihi.. sejuk jer rumah ...

    ReplyDelete
  12. smngat bila tanam susah istiqamah nk jaga..itu lah saya..huhu..

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ