Thursday, October 18, 2012

Ujian "Uji Tahap Kemarahan Anda"

Last week aku ada buat ujian "Uji Tahap Kemarahan Anda".. sajer2 cuba sebab nak jugak tau aku ni jenis macam mana kan.. since yang buat ujian ni pun dari Unit Psikologi, so agak yakin nak cuba..

Lepas jawab 25 soalan, orang tu bagitau yg tahap kemarahan aku di tahap SERIUS!!!!!! oh no! tanjat kita tau bila tau keputusan ujian tu..

Orang Unit Psikologi tu tanya, "puan rasa betul x hasil ujian ni?".. aku macam blurrrr.. sebab aku rasa aku ni bukanlah jenis yg suka marah2.. membebel tu biasa lah.. hahahahah... membebel dengan marah lain ok! tu orang Unit Psikologi yg cakap la..

Tapi bila dia nampak aku macam x percaya jer dengan keputusan tu, dia terus cakap macam ni,

"sebenarnya, tahap kemarahan puan serius sebab puan suka pendam perasaan marah tu dalam diri puan.. puan lebih suka memendam daripada meluahkan.."

Bila dengar jawapan orang tu, aku terus sampuk cakap macam ni,

"tapi kan, kalau orang tu sakitkan hati saya, x elok kan saya balas balik kata2 yg menyakitkan hati tu? bukan ke x elok kita balas apa yg orang tu kata, sebab nanti jadi bergaduh pulak.."

Masa tu aku terasa macam baik la pulak.. sebab boleh mengeluarkan kata2 yg positif sekali.. hihihi... tapi memang betul pun, aku dah malas nak lawan balik kata2 yg menyakitkan hati aku.. sebab Encik Adiey pesan, "biarlah dia buat kita macam tu, biarlah dia sakitkan hati kita, tapi kita diamkan jer la.. kita maafkan jer la apa yg dia buat kat kita.."

Orang Unit Psikologi tu cakap, sesekali aku kena jugak luahkan apa yg aku rasa.. sebab selagi aku x luahkan, orang yg cuba menyakitkan hati aku tu akan anggap yg aku boleh terima apa yg dia cakap.. selagi aku x luahkan, orang tu akan terus bercakap benda yg menyakitkan hati aku sebab dia tengok aku diam seolah2 boleh terima semua kata2 dia sedangkan hakikatnya aku diam sebab malas nak cari gaduh...

Tapi, orang Unit Psikologi tu cakap kenalah meluahkan dengan cara yang positif.. jangan meluahkan dengan kemarahan tapi luahkan dengan kata2 yg positif.. yg penting pihak yg satu lagi faham yg kita x suka dengan apa yg dia perkatakan.. maybe boleh guna ayat yg paling simple, "maaf, aku x suka dengan dengan apa yg ko cakap.. harap lepas ni ko x cakap benda tu lagi kat aku.."

X elok sebenarnya terlalu banyak pendam ni.. sebab nanti jiwa kita sakit.. hati kita yg merana.. so sesekali kena meluahkan.. kalau x pun, lebih baik lupakan jer segala benda yg x baik tu dari dalam hati kita.. cepat kita lupakan benda x elok tu lagi baik.. 

Kesimpulannya, jangan suka memendam kemarahan kita.. kena meluahkan jugak demi menjaga hati kita sendiri.. kalau x nak luahkan, terus lupakan perkara tu lagi baik.. 


Angry bird yg comel sebab x marah... hihihi..
So sekarang ni aku nak pilih untuk melupakan.. sebab apa x nak meluahkan?? sebab Encik Adiey pesan, "jangan balas keburukan dengan keburukan juga".. takut bila meluah tu aku emosi melampau ke kan, so better aku lupakan jer segala yg menyakitkan hati ni..

Mari belajar untuk melupakan segala yg menyakitkan hati.. hidup ni cuma sekali.. jadi lupakan segala yg menyakitkan atau menyedihkan hati kita .. kena selalu ingat semua perkara yg menggembirakan dan membahagiakan!!


Photobucket

14 comments:

  1. kalo marah biase diam kan diri jekk..

    ReplyDelete
  2. kdg2 btl kite x baik nak pendam perasaan nie...tapi kan...klu kite x pendam kan...n luahkan pun ia nyer menjadi satu masalah pada kite... yela kan..tgh mrh kite luahkan kan..mmg mendapat lahhhh!!!..hihii :)

    ReplyDelete
  3. sekali sekala perlu diluahkan jugak mrh tuh...dulu sy memg akn rasa marah tuh tp sejak umo dh meningkat nih lbih suke pndam..skali skala je luahkan mrh

    ReplyDelete
  4. ye, lebih baik melupakan dari meluahkan. tp kekadang terluah jugak..takot tekanan jiwa. tapi luah yg dgn cara yg bermoral lah, hehhe

    ReplyDelete
  5. betul tu.. mmg tak elok memendam perasaan.. kang jadi gunung berapi meletop.. baru ler bergegar abis.. heheheh

    ReplyDelete
  6. memaafkan itu ubat terapi terbaik untuk kemarahan

    ReplyDelete
  7. marah tgk mood juga...
    betul seperti dikata ada masalah jgn dipendam......

    ReplyDelete
  8. nak memaafkan mmg mudah, nak melupakan mmg susah...huhu...

    ReplyDelete
  9. nak memaafkan mmg mudah, nak melupakan mmg susah...huhu...

    ReplyDelete
  10. betul jugak zana ape yg org tuh ckp...xelok kite simpan segala2..nnt org tuh ingat kite leh tadah je ape die ckp..tp serious tau, kalau zana wat ape yg org tuh ckp, after that zana akan rase lega sgt..ayat yg simple xyah gaduh pun dh cukup utk wat org tuh terkedu...;)

    ReplyDelete
  11. biasanya org yg suka pendam ni, yg diam selalu kalau dye meletup...kalah gunung berapi..org kata lah..hehehe

    ReplyDelete
  12. bahaye orang mcm zana ni.. one day if zana tak tahan sangat, asik kene buli je sbb baik sangatt, boleh jadik gunung berapi meletup ni kalau zana mengamuk!!!! ;p

    ReplyDelete
  13. bahaya pendam mcm tu zana..dalam family kak ita kalu tak puas hati cakap depan-depan dan bersemuka..alhamdulilah tak sakit di hati kan..selalu adik lah yg jadi org tengah..dan hakimnya mak lah...

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..