Monday, June 18, 2012

5S - Kemas Tapi Kadang2 Jadi Rimas




Ntah bila kerja2 5S ni nak reda.. stress betul aku nak menghadap kerja2 5S ni.. dari aku mula masuk kerja, sampailah nak masuk 3 tahun kerja ni, asyik la 5S.. nampak jer muka aku ni, cakap pasal 5S.. nampak jer aku, tanya pasal 5S.. aku sampai dah tahap bosan yang paling tertinggi dengan 5S.. 

5S ni bagus sebenarnya.. memang nampak kemas, tersusun & memudahkan.. lagi2 kalau pekerja baru masuk, memang senang nak faham proses kerja kat tempat tu sebab semuanya tersusun dan ada dokumentasi yang baik..

Tapi kalau dekat 3 tahun, asyik2 nak sibuk2 lagi dengan 5S, memang bosan la kan.. makin merepek2 pulak.. benda yang x menjejaskan proses kerja pun nak disentuh.. 

kenapa mesti hanya boleh 6 batang pen dan 2 batang pensil di atas meja??? adakah kalau aku ada 7 batang pen kerja aku akan terjejas?? adakah kalau aku x letakkan pensil kat atas meja tu akan menyebabkan kerja2 aku tertangguh?? 

Bila dah mula merepek2, maka mood nak mengemas tu semuanya kosong! semuanya dibuat kerana terpaksa.. x elok sebenarnya buat dalam keadaan terpaksa ni.. tapi apa boleh buat.. kena la ikut peraturan kan.. kalau x nanti, x pasal2 Bahagian aku dapat markah rendah dalam audit.. bila dapat markah audit rendah, haruslah aku yang pertama dicari.. so, sama ada suka ke, x suka ke kenalah buat jugak.. merepek2 pun layankan jer la.. lepas audit sumbat balik segala macam pen kat atas meja.. hihihihi..

Nota Cinta : esok ada audit 5S.. so haruslah nak mengemas.. bukan sebelum ni x mengemas, kemas ok! cuma sebab nak audit, maka kenalah terlebih kemassssssss.. nampak sangat pura2 kan.. hahhaha..

Photobucket
www.tips-fb.com

Thanks for reading. All Rights Reserved by Adieyza.

9 comments:

  1. 5S??? sesungut? senggugut? senamrobik? dah berapa kali 5s cube d bawa ke opis ni.. asyik failed je... ni ade pegawai baru nk masuk ni.. jejan.. mcm ade rupe nk buat 5s je.. owh yeah? mampossss..

    ReplyDelete
  2. 5s...6 batang pen dengan 2 batang pensel je yang kite bleh guna....alat2 tulis yg lain2 contoh -pembaris, gam, liquid paper sume2 tu xbleh gune....

    ReplyDelete
  3. adeii, pasal berapa alat tulis atas meja pun nak gi 5s kan ke? mmg leceh lagi rimas la camtu..

    ReplyDelete
  4. Kadang memang mengarut tapi dah nak buat macam mana Zana itu procedure dibuat kena ikut juga nak tak nak...

    ReplyDelete
  5. mmg merepek skit... ade yg kene label, ini mangkuk, ini pinggan, hai... bodo* sgt kalo tak kenal bende2 tu sume, hihihihi....

    sabar Zana, kejap je....

    ReplyDelete
  6. itulah kan... prosedur tetap betul! huhuhuh

    ReplyDelete
  7. ssaya pun bosan gak bila hubby asik ckp 5s ni hihihi

    ReplyDelete
  8. errkkk kalo tgk meja dan partition mama ni lg nk pengsan....mcm2 ade...alamatnyaa byk lah brg kena buang..

    kalo jkonsep 5s ni takleh nk hias2 meja kita dgn apa2 ke??

    ReplyDelete
  9. same la kt seksyen nor nie pn...br2 nie dieorg buat 'spy-menyepai'...nor ltk je pen/pensil/stapler/puncher atas meja...ble kms ade je brng x jmpe...ikan pn xleh bela dgr cite,padahal ikan tu la yg leh releasekan stress...nor bela je...he3x...

    Nor WAI

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Photobucket
© Templates Designed by | ✿ Nurulchumel's Properties ヅ