Thursday, June 28, 2012

Tips Dapatkan Buffered Earning (BE) Nuffnang

Kali ni aku nak kongsikan sedikit pendapat aku tentang cara yang boleh digunakan untuk dapatkan BE.. tips ni berdasarkan pengalaman aku.. pengalaman yang baru sangat2 sebenarnya.. lagipun aku blogging ni suka2 jer.. BE tu kiranya bonus dan pembakar semangat untuk teruskan minat dalam dunia blogging.. 

Aku belum sampai tahap untuk menjana pendapatan dari blogging.. blog ni pun sekadar blog peribadi.. entry pun simple2 jer.. hasil earning pun xdelah banyak mana pun.. tapi aku harap tips ni akan dapat membantu la untuk sesiapa yang cuba untuk dapatkan BE yer..  



1. rajin update profil dekat akaun Nuffnang.. 




dekat bahagian blogger bio tu kena rajin update.. gunakan ayat yang mantap dan kreatif sikit yer.. buat macam karangan pun x apa.. ayat tu mesti menunjukkan yang blog korang tu best untuk dibaca & dikunjungi.. cerita la kelebihan blog korang.. bila biodata korang menarik & lengkap, pengiklan senang nak bagi iklan (macam resume la jugak, bila resume lengkap majikan senang nak ambik kita bekerja).. kalau boleh, setiap bulan korang update.. tukar2 ayat kreatif supaya nampak biodata korang best! 


2. pelbagaikan entry.. 


walaupun blog kita ni blog peribadi, tapi kita kena jugak pelbagaikan jenis entry kita.. jangan terlalu cerita tentang 1 aspek jer.. contohnya, kalau yang dah kahwin tu boleh la cerita tentang suami, anak, kerja, isu semasa, tips mengemas rumah, resepi memasak, drama tv, artis, gadget dan macam2 lagilah.. 
boleh jer kalau asyik nak cerita tentang suami dan anak2, tapi selang selikan jugak dengan entry2 berinformasi yang lain k.. jadi kita ada peluang untuk dapatkan iklan daripada macam2 jenis pengiklan.. lagi pelbagai jenis cerita, lagilah ramai orang yang singgah baca blog kita.. bila ramai yang singgah, pengiklan pun rasa yakin nak bagi iklan kat kita.. 



3. rajin blogwalking & drop komen.. 


kita ni kenalah rajin berkunjung ke blog rakan2 blogger yang lain.. selain daripada dapat kawan blogger baru, kita jugak boleh dapat ilmu baru then dapat tukar2 pendapat dengan blogger lain.. bila kita blogwalking tu, rajinkan jugak tangan tu untuk tinggalkan komen.. tapi kalau boleh, tinggalkanlah komen yang membina yer.. 
blogwalking ni x perlu hari2.. seminggu sekali pun boleh jer.. bergantung pada kelapangan kita.. try blogwalking waktu malam atau weekend.. x ganggu waktu kerja pun.. bila blogger lain sedar kita selalu blogwalking & tinggalkan jejak kat blog dioarang, mesti diaorang pun akan rajin datang blog kita.. again, bila ramai yang singgah blog kita, traffic blog akan meningkat dan kebarangkalian untuk dapat BE tu memang ada..




4. update blog dengan entry baru..


sebagai blogger, rajin2kan diri kita untuk update blog dengan cerita2 baru.. jangan biarkan blog kita ni sunyi dari entry2 baru.. update sekurang-kurangnya sekali sehari dengan entry baru.. bila kita rajin update entry baru, orang pun seronok nak singgah blog kita.. bila orang lain selalu singgah blog kita, potensi pengiklan nak letak iklan kat blog kita tu ada..
kalau dah x ada idea sangat nak menulis entry baru, cuba letak jer gambar beberapa keping (macam wordless wednesday).. belek2 balik album lama untuk cari gambar.. boleh jugak buka FB then cari gambar or info yang boleh dikongsikan dalam blog.. 



5. pantau jumlah viewer yang singgah kat blog.. 


sebenarnya, walaupun blog kita x ramai follower, tapi kita boleh jer dapat BE.. sebab BE tu bukan bergantung pada berapa ramai follower blog kita.. tapi ianya bergantung pada viewers yang datang baca blog kita.. lagi ramai yang baca, lagi cerah peluang kita untuk dapat BE.. 
kalau boleh, jangan terlalu nak kumpul follower, tapi cuba untuk kumpul pengunjung tetap blog.. pengunjung tetap ni sebenarnya lebih baik.. sebab, x semestinya semua follower kita akan baca blog kita hari2, tapi pengunjung tetap tu lah yang akan rajin singgah blog kita..  kalau agak2 jumlah pengunjung menurun, try untuk naikkan balik jumlah tu.. macam mana nak tarik viewers datang baca blog kita, try apply tips no.2,3 dan 4 tadi yer.. 



Rasanya, tu jer cara yang aku guna setakat ni.. kalau korang ada cara lain tu, marilah berkongsi tips yer.. kalau nak tau lagi banyak tips, korang pergi jer blog blogger2 hebat.. aku yakin diaorang ada tips yang lebih berkesan untuk dapatkan BE! blogger2 hebat ni, 1 BE diaorang boleh dapat ratus2 oooo.. masyukkkkkkk..


Semuanya bermula dengan minat kita berblogging.. bagi aku, blogging ni sekadar suka2.. nak dapat kawan baru, info baru, kongsi idea.. anggap jer BE tu bonus blogging.. yang penting, kita tau tujuan asal kita berblogging ok!

18 comments:

  1. tips ni yang kadang macam dah tau nak dapatkan BE, tp part yang maintainkan post tu..kekadang cam terabai sikit..huhu

    ReplyDelete
  2. Suka sangat entry zana ni !!! Ida nak share boleh ??

    ReplyDelete
  3. tips yg sgt bagus..thanks dear :)

    ReplyDelete
  4. masyukkkk!!
    thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  5. saya malas update bio tu... lepas ni kena update la selalu...

    ReplyDelete
  6. ooo..cam gitu
    sue puya setkat ni rm20++ je dri dua tahun sudah..hahahahahha

    ReplyDelete
  7. good info! macam nana pon blogging suka-suka tp bila tgk ramai yg dpt BE, macam best jugak kalo tersangkut BE ni..hehe

    nak try la tips zana..thanks yang

    ReplyDelete
  8. kadang salu gak update blogger bio tu tp ayat xmengancam kot tu BE xmo lekat..huhu

    ReplyDelete
  9. la camtu ke..nti nk try la..hihi..

    **tp js blogging pun suka2 dan kongsi idea itupun kalau ada org nk baca..hehe

    ReplyDelete
  10. tq for the info..im new blogger..come and follow me..

    ReplyDelete
  11. yeay dh dpt petua dr zana.. love u dear.. :))

    ReplyDelete

Thanks pada yang sudi meninggalkan komen.. really appreciate it..